Dag 2 - Casablanca -> Meknès - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 2 - Casablanca -> Meknès - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Casablanca -> Meknès

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

30 Juli 2017 | Marokko, Meknès

Hey daar!

Vanmorgen werden we om 9 uur wakker en zijn we rustig aan gaan douchen. We hadden een gezamenlijke badkamer met een kleine geiser. Ik had dus kort gedoucht zodat Pascal en de kinderen ook nog warm konden douchen. Helaas stond er toen ik er uit liep al iemand klaar met zijn handdoekje en shampootje en die besloot uitgebreid te gaan douchen/toiletteren. Een uur later was de badkamer gelukkig vrij en konden ook Pascal en de kinderen douchen.

Ik boek of vind onze hotels vaak via booking.com daar had ik ook ontbijt bij geboekt maar in de gezamenlijke keuken was de koelkast leeg en lag de gastheer na onze nachtelijke aankomst nog heerlijk te slapen (met de deur open). Gelukkig werd hij later ook wakker en heeft hij de vrouw des huizes, die een verdieping lager woont, gevraagd ontbijt te maken. We kregen Marokkaanse muntthee en vers gebakken stokbrood, een gebakken eitje en nog wat zoete broodjes / croissantjes. Heerlijk voldaan zijn we samen met de jongen van het pension naar de auto terug gelopen door het doolhof van de medina. Onderweg wilde we nog een flesje water bestellen, ik vroeg iets in het Nederlands aan Pascal en er was een jonge jongen daar die zowel Marokkaans als Nederlands sprak, super handig. Tijdje mee gekletst en nummers uitgewisseld mochten we later in onze reis in de "problemen" komen, kunnen en mogen we hem altijd bellen. Verder gelopen en rond 11:30 de koffers gedropt en toen nog even Casablanca in gegaan.

Een terrasje gepakt met een lekker kopje koffie (hier best zeldzaam) voor maar €0,85. Devinho een avocado sapje (€1,40) en Noé groot glas verse jus d'orange (€1,30)
Helaas (weer) geen schone toiletten, en mijn definitie van -schoon- in de nacht van aankomst al flink bijgesteld.

We hebben nog even geld gewisseld en een Marokkaanse simkaart gescoord zodat we onderweg dingen kunnen opzoeken en soms wat makkelijker navigeren. Ik heb wel kaarten offline staan maar met zulke afstanden werkt dat niet altijd perfect.

We zijn, dit keer zelf, op zoek gegaan naar de auto, onderweg nog even verse broodjes en water (€0,80 samen) gekocht en na een paar keer verkeerd te zijn gelopen hadden we de auto gevonden en zijn we richting Fes gereden. We zouden het niet in 1x doen maar hadden besloten op ongeveer 2/3 te stoppen. Op de kaart zagen we al snel een grote plaats, Meknes.
Onderweg nog even gestopt op een zigeuner marktje / kamp en daar rondgekeken en een schel ijsje gekocht (€0,10 per ijsje!), ik heb genoten van de prachtige uitzichten en eenmaal in de buurt gekeken voor een leuke accommodatie. Die vond ik online, airco (hadden we wel even nodig na zo'n gebroken en warme nacht) en een grote kamer in een ryad. Echte Marokkaanse stijl. Dat wilde Devinho heel graag en dus geboekt. Ik kreeg binnen 10 minuten een heel lief mailtje met routebeschrijving en hoe de weg te vinden naar de ryad in (opnieuw) de straatjes van de medina. Ook zou er Marokkaanse thee en een lekkernij klaar staan voor ons.

Na een reis van ongeveer 4-4,5 uur en veel file vanwege de opruimende marktjes kwamen we aan in Meknes.
We werden via de mail verwezen naar een grote parkeerplaats aan het begin van de medina waar een mannetje aanwijzingen gaf waar te parkeren. 10 dirham voor een dag of nacht, 20 totaal dus als je dag en nacht blijft.

De weg naar de ryad was snel gevonden met de aanwijzingen en we werden gastvrij ontvangen en naar onze kamer gebracht. Inderdaad in typisch Marokkaanse stijl, op 2 hoog en met een mooie patio voor de deur. Boven ons een dak terras. Omdat de rest van de kamers op 1 hoog zit (3 andere "suites") komen er daar verder geen mensen. In de patio lopen 3 schildpadden rond die de kinderen erg leuk vinden. Freekie is leuk, Towgo is super, alleen Stoutie is wat minder, die beet Devinho. Uiteindelijk viel het best mee hoor, was meer de schrik volgens hem zelf :))

We zijn na even te hebben gechillt gelijk de medina in gelopen omdat het inmiddels 19:00 was geweest en we toch wel trek hadden gekregen.
Volg je neus en de lokale nevolking en je komt bij de leukste kraampjes terecht. Dineren met 20 dirham op zak is nog nooit zo leuk geweest!
Eerst kochten we bij kraampje 1 allerlei vreemde gerechten. De lokalen spreken geen Engels dus het is een verrassing wat het is. We hadden 8 verschillende broodjes/hapjes/warme gerechten. Kosten? 8 dirham. Voor het gemak rekenen we even makkelijk, €0,80.
Daarna kochten we nog 4 grote, versgebakken -soort van- oliebollen. Luchtig gebakken ringen, neutraal van smaak. Vier stuks voor 4 dirham, €0,40.
We kochten ook nog 2 verse ronde broden voor 1,5 dirham, €0,15 en dus hadden we voor €1,35 een tas vol eten.
Op naar ons prachtige dakterras om te genieten van de zonsondergang en het geluid van de moskeeën die om 20:30 begonnen te loeien.
Om 21:00 waren we uitgegeten en zijn we lekker (warm en in een eigen badkamer!) gaan douchen.
We genieten!

Goeie nacht allemaal...

• 31 Juli 2017 - 14:27

Mirjam:

Wat leuk die patio met die schildpadden er op en dat uitzicht
    Werkelijk geweldig hoop dat het avond eten jullie ook zo lekker smaakte ,
    Zoals je het beschreef voor dat geld kan je hier in Nl Krap lunchen in je eentje
    Daar dus een hele maaltijd voor 4 personen .
    Veel plezier xx

• 31 Juli 2017 - 20:06

Thea:

Jullie genieten duidelijk. Ik ook als ik het lees. Ben gewoon een beetje met jullie mee op avontuur.

Rebecca

Update 2018: Inmiddels houd ik op deze pagina een dagboek bij over al onze rondreizen. Vorig jaar Marokko en dit jaar Zuid-Korea. Wij zijn dit jaar voor het eerst met ons gezin naar Thailand. Een prachtig land waar ik 3 jaar eerder al eens was met ons zoontje. Wij hebben deze ervaring nooit vergeten en willen we dis graag delen met papa en Noé. Uiteraard lijkt het ons leuk andere ook aan te steken en daarom laten we jullie gezellig mee lezen met onze rondreis van 2014. We zullen van Bangkok naar Chiang Mai reizen met de nachttrein en weer terug met het vliegtuig. Vanuit daar naar Pattaya en dan naar Krabi om vervolgens een paar daagjes te relaxen op Koh phi phi. Lees mee, leef mee, met deze (hopelijk) onvergetelijke reis! ❤️

Actief sinds 24 Juli 2014