Dag 6 - Tetouàn -> Sammâr - Reisverslag uit Sâmmar, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 6 - Tetouàn -> Sammâr - Reisverslag uit Sâmmar, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Tetouàn -> Sammâr

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

03 Augustus 2017 | Marokko, Sâmmar

Há luitjes!
Een lange dag vandaag en vooral heel veel auto en bergen gezien.
Na een opnieuw geroken nacht heeft Pascal vannacht gewassen en alle was op het droogrekje gehangen, hadden we vanmorgen een koffer vol schoon wasgoed. Dat was dan wel weer lekker! We hadden de kinderen beloofd om in het centrum te gaan lunchen dus zochten we een gezellig terrasje en hebben we een 1 Marrokaans en 2 traditionele ontbijtjes gekocht. Pascal eet hier weinig tot niets. Af en toe een hapje mee van ons maar het is niet noemenswaardig wat hij binnen krijgt.
De combinatie van de twee ontbijtjes was heerlijk en alhoewel de koffie lekker smaakte kregen we beide hele erge buikpijn daarna. Toeval of niet, we zijn snel naar de auto gegaan en terug naar het appartement.

We hadden de mevrouw van de airbnb laten weten dat we vandaag weer zouden vertrekken en moesten voor 12:00 uitchecken.
Ze vertelde ons per Whatsapp nog even dat we 200 dirham moesten achterlaten voor de schoonmaakkosten. €20(!), daarvoor logeren we een hele nacht met zijn vieren inclusief ontbijt. Ik heb de airbnb voorwaarden er nog eens bij gepakt en ze goor doorgelezen. Bij andere staat er soms "extra bijkomende kosten" en dan bijv. €5 schoonmaakkosten of iets, maar dat stond hier niet, we hadden echt alles betaald dus dit heb ik ook vriendelijk in het Spaans vermeld (lang leve de vertaal app!).

We moesten de sleutel aan Ashran geven, de meneer die wel 10x heeft gebeld of het goed ging met ons, en vanmorgen zelfs beneden aan het balkon stond toen ik in mijn nachtjapon de was aan het afhalen was!
PASKWAL PASKWAL riep hij. Toen Pascal tevoorschijn kwam vroeg hij wederom of alles goed was.
Eigenlijk wilde we zo snel mogelijk weg om problemen te voorkomen dus belde Pascal meneer op en hebben wij om 10:45 de koffers in de auto gezet en daar gewacht. Hij was er met 3 minuutjes waarna we direct zijn gaan rijden. Helaas de verkeerde kant op.
Ik stelde de navigatie in toen we eenmaal op weg waren en hij zei toen netjes "nog 4:10 minuten" en nog 60 km op dezelfde weg. Halverwege kwamen we er achter dat het later en later werd en de kilometers toenamen. Blijkbaar dacht de navigatie dat je in de bergen niet kon draaien (gewoon prima geasfalteerde weg) en dat we de 60km uit moesten rijden voor we überhaupt de goede richting op konden gaan.

Uiteindelijk zijn we dus op 3 kwart veilig gekeerd en hadden we dus 80 km voor niets gereden. We wisten niet zo goed of we het stuk naar Nador in 1x of 2x moesten rijden dus hadden we nog niets geboekt. Onderweg hadden we heel slecht internet dus was het onmogelijk om iets te boeken.
Ik werd al snel heel beroerd van de hoogte verschillen in de bergen, de eeuwige bochten, het remmen en weer gas geven, schakelen enz. Heb toen maar 2 pilletjes tegen reis ziekte ingenomen (ja ja, mijn apotheek altijd paraat -> thnx pap!) waarna het na een uurtje afzakte en 1,5 uur later zo goed als voorbij was.

Om 14:30 zijn we bij een wegrestaurant gaan zitten om te lunchen. Ontzettend duur, ze hebben gelijk, concurrentie is er niet. Een heerlijk broodje kip en kefta (gekruid gehakt) hebben onze maagjes gevuld en op het toilet, gewapend met een pakje zakdoekjes, onze volle blazen geleegd. De kinderen hebben 2 tellen in de aanwezige speeltuin gespeeld maar daar vonden ze niet zo veel aan. Ze hadden graag willen zwemmen vanmorgen maar vanwege de plotselinge miscommunicatie wilde we eigenlijk niet langer in die buurt blijven.

We zijn verder gereden en aangezien het ons niet lukte iets betaalbaars te boeken (als ik al even internet had kwam ik bijv. Uit bij het Mercure hotel voor €200), en Pascal behoorlijk vermoeid was van het rijden zijn we om 17:00 bij een motel langs te kant van de weg gestopt om te informeren. Voor 450 dirham hadden ze een twee persoons kamer met airco en kregen we twee slaap matjes erbij voor de kinderen. Morgenochtend voor 46 dirham ontbijt voor 4 personen dus we vonden het wel goed voor deze keer. Gaan lekker op tijd naar bed vandaag zodat we er morgen weer helemaal fris tegen aan kunnen!

Trouwens, bedankt allemaal voor het mee lezen en reageren. Vind ik echt super leuk!

• 03 Augustus 2017 - 22:36

Didi:

Lieve schatten,

Leuk om het allemaal te lezen.
    Wat een onderneming.
    Maar suuuuper leuk.
    Liefs kus

• 04 Augustus 2017 - 08:13

Thea:

Ja het vriendelijke gedoe is meestal met een achterliggende gedachte. Geld!! Die ervaring hadden wij in Tunesie en in Egypte. Dat zijn dezelfde soort landen. Helaas maar waar. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar de armoede daar heeft de mensen helaas zo gemaakt en nu gebruikt bijna iedereen het. Voor toeristen een vervelende bijkomstigheid. Maar het gebeurt ook op kleinere schaal in Europese landen.Geniet maar van de mooie dingen en neem als het kan ook een paar dagen rust als jullie een betere betaalbare locatie hebben gevonden. Anders komen jullie nog vermoeider thuis. En dat mag niet de bedoeling zijn. De kinderen moeten ook hun energie kwijt kunnen en lekker kunnen spelen en genieten. Veel.plezier weer vandaag en maak er een mooie dag van. ❤❤❤❤

Rebecca

Update 2018: Inmiddels houd ik op deze pagina een dagboek bij over al onze rondreizen. Vorig jaar Marokko en dit jaar Zuid-Korea. Wij zijn dit jaar voor het eerst met ons gezin naar Thailand. Een prachtig land waar ik 3 jaar eerder al eens was met ons zoontje. Wij hebben deze ervaring nooit vergeten en willen we dis graag delen met papa en Noé. Uiteraard lijkt het ons leuk andere ook aan te steken en daarom laten we jullie gezellig mee lezen met onze rondreis van 2014. We zullen van Bangkok naar Chiang Mai reizen met de nachttrein en weer terug met het vliegtuig. Vanuit daar naar Pattaya en dan naar Krabi om vervolgens een paar daagjes te relaxen op Koh phi phi. Lees mee, leef mee, met deze (hopelijk) onvergetelijke reis! ❤️

Actief sinds 24 Juli 2014