Dag 7 - Nador -> Oujda - Reisverslag uit Oujda, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 7 - Nador -> Oujda - Reisverslag uit Oujda, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Nador -> Oujda

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

04 Augustus 2017 | Marokko, Oujda

Hi peepz,

Vanmorgen fris en fruitig wakker geworden in het motel. Fijne airco en redelijk bed, de kinderen sliepen op een los matje en hadden ook best lekker geslapen, dus na een douche konden we er weer tegen aan en zijn we beneden gaan ontbijten.
Heerlijke verse jus, brood, gebakken ei en wat jam en honing. Met een volle maag de koffers/tassen gepakt en nu zo slim geweest om 1 koffer te mixen zodat er 1 setje van ons allemaal in zit en we niet steeds vanaf de auto met 4 stuks bagage moeten slepen. Parkeren is namelijk lang niet altijd in de buurt.

Rond 10:00 zijn we op weggegaan en rond 11:30 hebben we een stop gemaakt aan de kust. Eigenlijk omdat we op de plattegrond zagen dat we daar (het meest) dichtbij zee zaten en er een parkeer mogelijkheid (met restaurant en terras) was. We hadden de kinderen gister beloofd te zwemmen maar dat was niet doorgegaan dus nu een nieuwe poging. Eenmaal gestopt en richting ze gelopen bleek het geen strand te zijn maar een vieze opslag plaats, geen grote doorstroom naar de zee dus vervuild water en geen aflopend zand. We zagen wel een trampoline en aangezien we toch al geparkeerd waren en wel een kopje koffie lustte zijn we op het terras gaan zitten.
Al snel kwam een aardige meneer naar ons toe die vroeg of waar we vandaan kwamen. Nederland.
Hij had er 35 jaar geleden een aantal jaar gewoond en vertelde mooie herinneringen te hebben aan ons land. Hij deelde zijn ervaringen in GEWELDIG Nederlands, die hem altijd bij waren gebleven. Hij had een week rondgelopen op oude schoenen met dezelfde sokken en werd geholpen door een lieve Nederlandse mevrouw waar hij mocht douchen. Omdat het hele huis daarna stonk had de mevrouw nieuwe sokken en pantoffels voor hem gekocht. Dit was hem zo bij gebleven dat hij voor altijd verkocht was aan ons landje :)

Er kwamen ook nog Nederlandse Marokkanen op het terras zitten. Heel toevallig want alhoewel ze zeker niet de eerste zijn die we tegen komen had de meneer verteld dat op deze plek hij maar eens per jaar Nederlanders te zien krijgt.

Na een heerlijke verse bananen smoothie, jus en Marokkaanse thee kregen we vers gebakken, net van het vuur Marokkaanse pannekoekjes met honing voor lunch. Zo lekker hadden we ze nog nooit gehad!!
We wilde rond 12:30 gaan betalen en vroegen om de rekening maar die kregen we niet. Meneer had gister zijn Nederlandse vriend gebeld en had hem gevraagd Nederlandse mensen te sturen, hij miste het zo erg.
Daar waren wij dan, zijn Nederlandse vrienden. Hij was blij dat wij er waren dus we kregen alles kado, we waren zijn gasten.
Zo ontzettend lief. We hebben nog 3x aangeboden te betalen maar hij wilde het echt niet.
Na hem hartelijk te hebben bedankt zijn we verder gereden richting Oujda waar we inmiddels een hotel geboekt hadden.

Onderweg nog even een andere route gevolgd bij de bordjes "plage". Zou hier dan toch echt een strandje zijn? We reden een parkeer terrein op waar je 10 dirham betaald, deze ligt aan het strand.
Eerst even naar een winkeltje gelopen want Noé wilde heel graag van haar vakantiegeld iets kopen om mee te zwemmen/spelen.
Big spender Devinho zijn geld was al op, maar Noé kocht ook iets voor hem.
Gewapend met snorkelset voor €3,50 en een zwembad van €3,00 voor haar zelf zijn we richting strand gelopen waar we met 34 graden en volle zon wel echt een parasol nodig hadden. Na flink onderhandelen en vertalen had Pascal 20 minuten later een tafeltje, stoelen en een parasol geregeld voor €3,00. Hij wilde duidelijk maken dat we maar een uurtje zouden blijven en niet de hele dag. De kinderen waren al die tijd al lekker aan het zwemmen en ik fungeerde als kapstok met alle kleding.
Aan tafel wordt alles bezorgd, 4 broodjes gekocht voor €1,00 en 2,5 liter verse jus d'orange voor €5,00.

Na ruim een uur zijn we weer naar de auto gelopen, het zand onder je voeten was super heet. Dat wordt nog wat in de woestijn...

Rond 16:30 ingecheckt in Oujda, simpel 2 sterren hotel maar met airco en in het centrum. Eerst even terrasje, drinken en daarna verder gezocht naar een restaurantje.
Pascal en ik hadden niet zo'n trek. Noé wilde kipnuggets en Devinho cordon bleu. Beide hebben ze genoten van hun niet al te gezonde maaltijd. Gelukkig eten ze wel fruit en drinken we veel verse jus d'orange.

Rond 18:30 lekker naar het hotel gelopen, onderweg een leuk tentje gezien waar we morgen ochtend voor €1,50 kunnen ontbijten.
In het hotel lekker gedoucht, de kinderen gelezen en Pascal en ik ons hoofd gebroken over de vervolg route omdat we met de woestijn en nog 2 andere al geplande bezoekjes zaten. Daar tussen moesten we dus gaan vullen en kijken waar we kunnen overnachten. Inmiddels is dat zo goed als gelukt dus gaan we nu lekker slapen. Dat ene gat vullen we morgen nog op. Helaas moeten we Agadir overslaan omdat dit niet goed uitkomt qua dagen verblijf en we gezien hebben dat 300km en 4 uur in theorie, in de praktijk meestal minimaal 1,5 maar meestal 2x zo lang over doen. 6-8 uur is gewoon te lang om in één keer te doen. We hebben de route dus nu redelijk op orde en reizen morgen verder naar Taza omdat we daarna in Meknes de vergeten bagage moeten ophalen.

Even wat anders....

Wist je dat?

-Het in Marokko heel normaal is dat je om de paar kilometer een bermbrandje ziet?
Dit is niet vanwege de droogte maar is aangestoken om vuilnis te verbranden.
Ze hebben hier nergens prullenbakken of containers langs de weg en vuilniswagens zie je ook amper. Afval ligt overal dus moet het af en toe ook "opgeruimd" worden, dat doen ze op deze manier.

-Liften hier heel normaal is?
Je ziet overal langs de kant van de weg groepjes of mensen alleen met zware spullen lopen die als je langs rijdt aangeven dat ze mee willen rijden

-Het dan ook heel normaal is dat je auto die bedoeld is voor maximaal 5 personen, volgestopt zit met 8 man?
-Een busje zelfs zo volgestouwd zit dat er mensen op het dak zitten en de deuren achter open staan en worden vastgehouden door de mensen die half buiten zitten?
-Een touringcar zijn motorkap ALTIJD open heeft tijdens het rijden omdat het anders te warm wordt onder de klep.

-Je bij iedere grens van de ene naar de andere plaats (soms maar 2-3 kilometer) een politievuik hebt staan. Deze hebben een andere functie als in Nederland. Je herkent deze aan de bordjes langs de kant van de weg die in rap tempo -60-40-20- aangeven. Vervolgens staan er een aantal agenten langs de kant of in het midden van de weg die je eigenlijk altijd doorlaten.
Ze controleren wel op gordel ed. Maar het is meer voor als er onderweg problemen zijn geweest met mede weg gebruikers in een plaats dat je weet waar je de politie kunt vinden en zij snel kunnen ingrijpen.

-Er eigenlijk in de praktijk geen verkeersregels zijn. Doorgetrokken streep? Gewoon inhalen! Stopbord? Gewoon doorrijden! 60 kilometer per uur? Als je er ook 100 of 20 kan rijden, gewoon doen! Gordels? Helm? Wat zijn dat?
Inhalen doe je wanneer je daar zin in hebt en alle mede weggebruikers helpen je daarbij door aan de kant te gaan voor je.
Stoppen? Dat kan overal! Ook midden op de weg.

-De brandstof hier veel goedkoper is als in Nederland? Diesel kost gemiddeld €0,81 per liter en de benzine €0,95.

-De suikerklontjes hier 10 gram zijn in plaats van 4 gram in Nederland? En je bij je kopje koffie 4 klontjes krijgt, 40 gram dus!!

Leuk om te weten hè!?
Slaap lekker allemaal!!

• 05 Augustus 2017 - 08:49

Thea:

Lieverds
    Het is heerlijk om jullie reis zo een beetje mee te beleven. Ik hoop toch dat jullie relaxed en voldaan zijn als de reis voorbij is. Voorlopig zijn jullie daar nog wel. De weg die jullie vandaag gaan rijden ziet er in ieder geval als een normale hoofdweg. Hebben jullie al een moskee bezocht of iets anders cultureels gedaan? In ieder geval gaan jullie volgende week de woestijn in, dat is ook spannend. Ik vind het doodeng op zo'n dromedaris omdat je soms erg voorover gaat als hij een duin afloopt. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Houd je in ieder geval goed vast. Toch zou ik er ook gewoon wel weer opstappen. Het is ook wel erg bijzonder om dat mee te mogen maken. Xxxxx

• 05 Augustus 2017 - 14:31

Saskia:

Dag luitjes,
    Fijn een verslag te lezen van lieve en movie ervaringen.