Dag 19 - Imlil -> Marrakech - Reisverslag uit Medina, Saudi Arabië van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 19 - Imlil -> Marrakech - Reisverslag uit Medina, Saudi Arabië van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Imlil -> Marrakech

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

16 Augustus 2017 | Saudi Arabië, Medina

Dag 19 alweer. Onze reis zit er bijna op, tenminste, hier in Marokko. Ik zeg geen vakantie, want waarschijnlijk komen we vermoeider van als slapeloze nachten en indrukken terug dan dat we waren toen we weg gingen, maar wat een avonturen hebben we beleefd en wat hebben we veel gezien en geleerd in Marokko.

Vanochtend hadden we vroeg de wekker gezet. We hadden gevraagd of we 8 uur konden ontbijten omdat we vroeg, nog voor de drukte, op pas wilde naar Marrakech. Om 8 uur zaten we dus netjes klaar voor het ontbijt, maar iedereen, behalve wij, leek nog te slapen.
Om 08:45 werd het ontbijt voor ons uitgestald. Super uitgebreid, vers gebakken brood, vijgen compote, honing, jam, boter, koffie, thee, melk sn nog veel meer lekkers. We kregen ook nog gebakken ei, het hield niet op. Uitgebreidste ontbijt ooit, en zat ook nog eens bij die €14,50 in!

Na het ontbijt hebben we de kamer netjes gemaakt en zijn we gelijk naar de auto gegaan, 9:45 zijn we weggereden en na een klein stukje bergweg zaten we al snel op een goed geasfalteerde weg. Om 11:15 kwamen we aan in de medina van Marrakech. We hebben vandaag een appartement gehuurd in het centrum en ik probeerde contact te leggen. Helaas reageerde meneer niet direct dus besloten we de auto te parkeren en even wat te gaan drinken. Ondertussen lekker rondgekeken bij de vele (toeristische) winkeltjes, die bijna allemaal hetzelfde verkopen.
Ik vind het leuk de afwisseling te hebben en het contract te zien tussen de rust en het amper zien van een toerist en deze grote, toeristische, drukke stad.

We zijn om 12 uur op een terrasje gaan zitten, hebben wat gedronken en eten gedeeld. We merken allemaal dat we weinig trek hebben, maar af en toe iets kleins, dus delen, gaat er wel in.
Ondertussen had de meneer om 11:30 een appje terug gestuurd, dit zag ik nu pas. Er was iemand op ons aan het wachtten om de weg te wijzen dus haasten we ons na het eten en drinken naar de jongen die op ons stond te wachtten bij een parkeerplaats.
Auto geparkeerd en 30 dirham (zeker 10 teveel, maar ach, hij begon met 50!)
betaald en meegelopen de medina in.
In een rustig steegje, net achter de drukke straat is ons (mooie en schone) appartement voor vannacht. Super aardige meneer en zoon gaven ons een rondleiding door het huisje en legde uit hoe we het water warm konden krijgen.
Zo besef je weer even dat ze hier ontzettend blij zijn dat ze überhaupt (warm) water en bijv. gas hebben, ook al moet dat via een gasfles en met de hand geregeld en soms zelfs bijgevuld worden. Bij ons is alles centraal geregeld en zijn we al in paniek als we een uur geen stroom of water hebben.

We kregen de sleutel en hebben even een uurtje gerust, daarna een heel ander stuk van het centrum bekeken, super leuke souks, bernermarktjes en een soort van overdekte zwarte markt / Beverwijkse bazaar overgelopen. Op een pleintje nog even een overheerlijke wrap met kefta en verse spinazie gegeten en hele lekkere smoothie. Al het fruit wordt gepakt en geschild waar je bij staat en in de slowjuicer of blender gedaan. Super lekker!

Daarna doorgelopen en vanwege de warmte toch weer even terug gegaan naar het appartement. De temperatuur was nu rond de 42 graden, vorige week was het rond de 52-54 graden vertelde de eigenaar van de smoothiebar en niet uit te houden.
Rond 17:30 zijn we Op zoek gegaan naar een koel terrasje om avond te eten. We kwamen een mooi, cool restaurant tegen maar daar was het echt onbetaalbaar. Een stukje verder op een veel leukere locatie, op een hoekje stond een gezellig terras buiten met bankjes en vernevelaars aan het plafond. Heerlijk koel door de wind en het water dat om de zoveel seconde verneveld werd over het hele terras.
Ook waren er zwerf kittens, ontzettend schattig en in tegenstelling tot vele andere die we hebben gezien werden deze goed verzorgd. Schone oogjes, neusjes, huid, niet extreem mager en later bleek ook waarom. Een meneer van een winkeltje een meter of 20 verderop haalde alle kittens en gaf ze voer en water, ook hadden ze een afdakje van karton en een krat als schaduwplek. De zwarte kitten met kraal oogjes, zo schattig, bleef een hele tijd bij ons liggen.

Na een overheerlijke maaltijd, kinderen pannenkoeken, Pascal een drie dubbele sandwich met tonijn en kaas en ik een pasta pesto, hebben we nog een echte koffie gedronken (dat was alweer drie dagen geleden :)) en zijn we opgestapt. Onderweg naar het appartement nog een ijsje voor de kinderen gekocht. Ze hebben bijna nergens waterijs en hier hadden we dat wel gespot!
Helaas blijkt het zo warm momenteel dat zelfs de ijsjes in de vriezer niet bevroren zijn en waren de calippo's meer "slush" dan ijs.
We zijn nog even verder gelopen, verderop was het ietsje beter als je één van de onderste had. Voor 8,5 dirham per ijsje kochten we dus een calippo sinas en zijn we daarna naar het appartement gelopen. Het is nu 20:00 en we gaan zo lekker douchen en een beetje op tijd slapen. Morgen ochtend willen we eerst in de medina ontbijten en later nog even naar het "grote centrum" met winkels zoals wij ze kennen, om vervolgens weer 2 uur richting de kust en ons geliefde Essaouira te rijden.

Tot morgen!

• 17 Augustus 2017 - 07:52

Thea:

Ja ja lieverds, het zit er weer bijna op. Voor de kinderen zal het weer wennen worden om op normale tijd naar bed te gaan. Maar ze hebben gelukkig nog 2 weken om bij te komen. We hebben gisteravond nog even gefacetimed en volgens mij was het nu echt de eerste keer dat we zo'n goede verbinding hadden. Geniet nog even lekker van jullie laatste dagen en hou het een beetje rustig. Zodat jullie niet helemaal kapot terugkomen. Rebecca jij moet maandag ook weer aan het werk en dat zal best even tegenvallen. Maar geniet er in ieder geval nog even van en pas goed op elkaar. Veel plezier weer vandaag en we houden contact.
    Dikke kus en knuffels voor allemaal.