Dag 21 - Seoul - Reisverslag uit Incheon, Zuid-Korea van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 21 - Seoul - Reisverslag uit Incheon, Zuid-Korea van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 21 - Seoul

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

12 Augustus 2018 | Zuid-Korea, Incheon

Hallo allemaal,
Alweer ons laatste hele dagje hier. Helaas bleek bij het wakker worden Pascal zich nog steeds niet zo lekker te voelen.
We zijn om 09:00 gaan ontbijten en hebben daarna nog even een uurtje op bed gelegen om te kijken of het wat afzakte. Pascal wilde de laatste dag ook nog graag genieten maar aan de andere kant; bijna 14 uur moeten terug vliegen als je je zwaar beroerd voelt is ook niets dus kan hij deze dag beter gebruiken om een beetje op krachten te komen en uit te rusten.

Om 11:00 stapte de kinderen en ik dus op de metro richting Seoul Station. Daar was in ieder geval genoeg te beleven.
Na een uur stapte we uit en zijn we eerst even gaan plassen. Zo ontzettend fijn hier al die openbare toiletten overal, en dan vooral: blinkend schoon. Overal is een schoonmaakster die de hele dag door poetst en echt geen randje over slaat. Niks met de franse slag hier, echt grondig en dat alles: Gratis!
Zeker als je veel onderweg bent waardeer je dit heel erg als vrouw zijnde. Hurken is niet echt mijn talent laten we maar zeggen dus heb ik een plastuit voor het geval ik een gat in de grond of vies toilet aantref. Ik heb deze gelukkig niet hoeven te gebruiken hier!

Na het toilet naar het bus platform en gewoon de eerste die voorbij kwam gepakt. We zien wel waar we uitkomen! Na 3 haltes al hoorde we iets van/klinkt als - Gnumgna Chang market -.
Hey, een marktje! Leuk! We besloten te drukken en uit de bus te springen bij de halte. Bijna letterlijk springen want veel geduld hebben de buschauffeurs in heel Zuid-Korea niet. Met instappen word je zowat naar binnen getrokken en wordt er gebaard dat het "snel snel" moet en bij het naar buiten gaan is je laatste voet net van de drempel als hij al weg rijdt. Ach, alles went. Eerst de kinderen, dan ik pas.

Eerst water! het zweet druipt van onze rug af. Daarna steken we een straatje tussendoor om te kijken of we het marktje zien. Jaaa!
Leuke hebbe dingetjes, van elastiekjes tot plastic bakjes, maar ook veel rugzakken en koffers. Als je er naar op zoek bent vind je het niet, maar nu was er een overkill. Eerder onze reis is namelijk het hengsel van de koffer gebroken. We reizen er best stukken mee en hij wordt dus goed gebruikt, zoiets gebeurd altijd op een moment dat het niet uitkomt. Gelukkig zitten er 2 aan (één aan de korte kant en één aan de lange kant) en heb je altijd nog een alternatief. Pascal wilde het met een tyrap vast maken maar de vriendelijke manier van het winkeltje waar we toen waren heeft hem helemaal gerepareerd en sindsdien is hij niet meer stuk gegaan!

Het is inmiddels 13:30 en we hebben flink trek gekregen. In Nederland ben ik helemaal niet zo van de fastfood ketens, maar in het buitenland is dit toch het enige stukje "bekende smaak" ofzo. Overal waar je komt hebben ze alleen zoet brood, zelfs bij een lunchroom of koffie tentje. Alles smaakt naar Duivekater/Broiche brood zoals wij dat kennen. Normaal heerlijk! Maar je lichaam vraagt gewoon om iets anders. Het werd dus weer Subway. "Normaal" brood en met "Normaal" beleg, kalkoen filet, heerlijk. Berg ijsbergsla er op. Het broodje smaakte overheerlijk.

We zijn nog even terug gegaan naar de markt om een ander stuk te bekijken. Ik heb nog een broek gekocht "small size", ze gaat er voor staan, "Big size", ze wijst naar de broek en daarna naar mij. Dank u wel mevrouw, ik weet het! Haha.
Devinho koopt nog een -bijpassend bij zijn andere souvenir- kadootje. Onderweg halen we nog wat fruit op een stukje, Noé kan haar trek niet op met de vele watermeloenen hier, Devinho gaat voor de ananas en ik eet nog wat kiwi's. Na een paar uur warm slenteren en 1,5 liter water besluiten we weer richting station te gaan.

Zowel het eind als begin station van onze reis nu, waar we net pech hadden en bijna een uur hebben moeten staan, konden we nu neerploffen omdat het de eerste stop is van deze metro.
Als we weer op Unseo station zijn kijken we of de ijsjes winkel open is. Deze winkels hebben 6 grote vrieskisten vol ijsjes staan en maken reclame met 50% korting. Keuze uit letterlijk 100 ijsjes en dat voor een heel laag bedrag variërend van 400 tot 500 won, een enkele uitzondering 1000. Wij hebben alle drie een heerlijk Oreo-ijsje voor 400 won, wat dus €0,30 is!!! Helaas kunnen deze winkel niet meenemen naar Nederland, want alhoewel de supermarkten verder weinig verschil in prijs hebben met Nederland is dit toch wel echt uitzonderlijk goedkoop.

We hebben de kinderen gevraagd wat zij graag zouden willen meenemen als ze één ding mochten kiezen. Devinho zou, net als ik bekers met ijsblokjes en bijbehorende zakjes drinken in vele smaken meenemen. Een kleine voor tussen de 1200 en 1400 een grote voor 1500 en 1700 won. Heerlijk! Pascal de sushi 3hoek voor tussen de 1000 en 1500 won en Noé is ook groot fan van eigenlijk alle 3.
Morgen laten we dit prachtige land, met ontzettend mooie mensen en een geweldige natuur achter ons. We hebben genoten van deze reis en zijn Pascal dan ook heel dankbaar dat we dit -mede dankzij hem- hebben kunnen doen.

Voor de kinderen is dit een levenservaring en ik vind het heel mooi dat we ze dit kunnen meegeven.
Als afsluiting nog een paar mooie quotes;

"Niets ontwikkelt intelligentie zo veel als reizen"
“Een investering in een reis is een investering in jezelf"
“De toerist ziet wat hij graag wilde zien, de reiziger ziet wat hij ziet”
“Je bestemming is nooit een plek, maar een nieuwe manier om dingen te zien”
“Reizen is ontdekken dat iedereen het altijd mis had over andere landen”
“We reizen niet om te ontsnappen aan het leven, maar om ons het leven niet aan ons te laten ontsnappen”
“Als je denkt dat avontuur gevaarlijk is, denk dan eens aan thuisblijven. Dat is dodelijk”
Reizen maakt je bescheiden. Je ziet wat een verschrikkelijk klein plekje je inneemt op de wereld.”

En tot slot:

“Een reis is het enige wat je koopt waar je rijker van wordt"

• 13 Augustus 2018 - 06:11

Thea:

Inmiddels zitten jullie in het vliegtuig, op weg naar Rome. Weer genoeg avonturen beleefd en veel genoten. Ik hoop dat jullie een veilig terugvlucht hebben en morgen veilig op Schiphol landen, na een overnachting in Rome. Ik heb genoten van jullie verhalen en hoop jullie gauw weer te mogen knuffelen. Liefs mama/ oma

• 13 Augustus 2018 - 09:11

Donald:

Wijze woorden als besluit!!!! MOOI !!!!

• 13 Augustus 2018 - 12:42

Mirjam:

wat een levens les ;-) ik print de laaste dag uit en wens jullie een goede tussen stop in Rome en een prima vlucht morgen naar Amsterdam en daarna heerlijk naar HUIS

• 13 Augustus 2018 - 15:19

Saskia:

Bedankt voor de verhalen en de inkijk/doorkijk in jullie leven.
    Goede reis verder en tot ergens. X