Dag 9 - Tahla -> Zeïda - Reisverslag uit Aguelmous, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 9 - Tahla -> Zeïda - Reisverslag uit Aguelmous, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 9 - Tahla -> Zeïda

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

06 Augustus 2017 | Marokko, Aguelmous

Na een gebroken nacht, het feest begon om 21:00 en eindigde vanmorgen om 06:30, zijn we er om 08:00 maar uitgegaan. Ik heb gelijk de kinderen ingesmeerd en nadat dat een uurtje was ingetrokken hebben ze nog een laatste duik in het zwembad genomen. Want als we hier toch waren moesten we daar nog maar even gebruik van maken. Was zo'n beetje het enige leuke aan dit hotel....

We hadden hier geen ontbijt bij en de kosten hier waren €5 per persoon. Normale prijzen zijn tussen de 15-25 dirham (dus €1,40-2,30). We hebben dus geen ontbijt genomen maar kregen bij het bestellen van de koffie en verse jus wel een schaaltje met partjes watermeloen. Zo hadden de kinderen toch wat in hun maag om nog tot 10:15 mee te zwemmen.
We pakte onze tassen en hielden ons hart al vast voor de rekening. Die angst was terecht want ondanks dat we daar expres niet hadden geheten was de prijs hier ons budget voor 2 dagen. *slik*.
Ook de drankjes klopte niet (teveel jus op de lijst), we hadden alles bijgehouden, daar in tegen stond de fles water weer niet op de rekening. Maar er was gewoon teveel mis, verkeerde, kleinere kamer, slechte airco, stroom uitval, rot bedden, veel herrie, duur, rotlocatie en gestresst personeel dat amper tijd had voor zijn gasten...
Na wat gemopper van mij -bah, stomme mensen!- zijn we (wat vermoeid) de auto in gestapt en verder gereden, op weg naar Meknès om de vergeten bagage op te halen.
De reis was ongeveer 2:15, goed te doen dus!

Leuk om terug te zijn in Meknès. Waar het in Marokko geen gewoonte is je gasten met een lach te ontvangen, was dit de tweede plek waar dit wel gebeurde. Deze jonge jongen die alles hier verzorgde was ook heel gastvrij. Het voelde goed hier weer te zijn. De kinderen hadden het hier geweldig naar hun zin gehad met de schildpadden en we hadden op het dakterras een tafel vol eten voor weinig en prachtige zon zien ondergaan. Dat zijn de kostbare dingen van het leven! Jammer dat we door moesten....
We wilde deze positieve, leuke, vriendelijke jongen fooi geven voor het bewaren van onze bagage en zijn positieve vibes, maar dit weigerde hij finaal. Ook weer zo'n teken van "geen misbruik willen maken van"... Alhoewel ik er echt meer dan 200% achter had gestaan als deze jongen het had aangepakt. Hij heeft het verdiend.

In Meknès nog even door de medina en lokale marktjes gelopen. Zo leuk om te zien dat onze standaarden heel anders zijn. De kippen lopen op de markt in een afgezet stukje rond, de eieren daarvan worden verkocht, de vis ligt ongekoeld en vol met vliegen op een houten plank en de geitenkoppen en poten met hoef en al worden door de marktlui aangeprezen.
Ook hangen er hele beesten, eveneens ongekoeld, aan haken in de deur openingen.

We hebben verderop voor 7 dirham nog een giga pannenkoek gekocht en deze met zijn allen gedeeld voor de lunch.
Ondanks dat het 41 graden was in Meknès, stond er een aangenaam windje, beter uit te houden dan de 43 graden gister in Tahla.
Toch waren we ook blij weer in de airco van de auto te zitten. Wat een luxe!

13:30, Op weg naar Zeïda waar ik een familiekamer had geboekt. Het zou ongeveer 2:30 rijden zijn maar in de praktijk werd dat wel 3:00. Tolwegen vermeden, maar vooral ook berg weggetjes, dus een soort van Nederlandse "provinciale weg". Vaak 60, soms 80 en stukjes van 100.
Eindelijk aangekomen om 16:40 en we hebben alle bagage op de kamer gebracht. De (hele vriendelijke) meneer vertelde ons dat de familiekamer die we geboekt hadden op de bovenste verdieping was en erg warm, dus bood hij ons aan twee geschakelde kamers te nemen, een drie en twee persoons, voor dezelfde prijs. We zijn gaan kijken en het zag er goed uit, maar was er wel erg warm. Dat deed me nog even checken of ik geen airco had besteld, ik had hier juist op gelet de afgelopen dagen omdat het zo onwijs heet was geweest en we in combinatie met de harde bedden dan wel erg slecht sliepen. Pascal wilde graag wifi, zo kon hij nog even in alle rust 's avonds een aflevering van Game of Thrones kijken. Beide waren er niet. Geen WiFi en geen airco. Ik liet zien dat het erop staat, hij excuseerde zich en vertelde dat hij het wel had maar het teveel geluidsoverlast voor de buren veroorzaakt.
Hij zei dat de ramen open konden, maar dit heb ik dan weer liever niet vanwege het ongedierte. Kakkerlakken zijn eng en muggen zijn irritant. Kunnen we daardoor weer niet slapen.... Wat een zeurpiet ben ik hè!
De standaard ligt hier flink lager en dat geeft niets, een warme douche is bijv. niet vanzelfsprekend, een toilet met een bril is amper te vinden en een schoon toilet is al helemaal uitzonderlijk! Zo zijn er nog wat dingen, maar dat geeft niet. Je past je aan en mijn smetvrees is weer geconfronteerd met de grootste nachtmerries en dus weer iets afgezwakt omdat je soms niet anders kan. Go with The flow. Het ene moment gaat dat wat beter dan de andere als ik eerlijk ben :)

Afijn, de meneer van het hotel bood aan een ander hotel voor ons te regelen van een bekende van hem. 7 kilometer en 11 minuten verder op. Het hotel heeft ook familiekamers, MET airconditioning en een zwembad. Hij ging bellen met de eigenaar of er überhaupt plek was en of hij wat kon regelen met de prijs. Hij deed werkelijk zijn best en heeft de kamer inclusief ontbijt voor 500 dirham geregeld.
Wel wat meer als de 390 dirham die we geboekt hadden maar goed, we konden wel een goed nachtje gebruiken en verder was hier weinig in de buurt dus hebben we ingestemd.
Daar aangekomen werden we met een grote glimlach ontvangen. Alles was verbazingwekkend goed door gecommuniceerd en we werden naar onze royale kamer op de begane grond geleid. Een werkende airco verwelkomde ons in de sfeervolle kamer en beddengoed en handdoeken werden later gebracht. We kregen een papiertje met het WiFi wachtwoord en ontbijten kan tussen 07:00-09:30 morgen ochtend.

We hebben de spullen neer gezet en zijn wat gaan drinken in het bijbehorende restaurant (met normale prijzen, joehoe!).
Daarna ook maar direct eten besteld wat overigens heerlijk smaakte! De kefta van de grill is erg lekker, alhoewel ik in Nederland helemaal geen vlees eter ben!
Het hotel is duidelijk gericht op een ander "volk", er wordt goed Engels gesproken en ze zien er allemaal netjes en verzorgd in outfit uit.

Na het eten hebben de kinderen zich nog even snel omgekleed en zijn om 19:00 nog even gaan zwemmen tot 20:30.
Net lekker gedoucht en nu toe aan een goede nacht rust!
Slaap lekker lieve volgers.... Dikke kus!

• 07 Augustus 2017 - 07:34

Thea:

Lieve schatten
    Heerlijk dat jullie nu weer even lekker kunnen slapen. Ik hoop dat jullie je daardoor ook wat meer uitgerust voelen. Volgens mij gaan jullie morgen de woestijn in met begeleiding. Bereid je wel voor op de tocht op de dromedarissen. Het is heel leuk, maar ook vermoeiend omdat je je goed moet vast houden en op elk duin moet concentreren. Wij werden in Egypte na een vermoeiende tocht van een uur naar een dorp geleid waar we opgewacht werden door vreselijk bedelende nomaden. Dat was wel vervelend maar we hebben ze genegeerd en daarna hadden we geen last meer. We hebben daar zelfs nog een schooltje bezocht waar speciaal voor ons een liedje werd gezongen. Dat was wel heel leuk. Ik ben benieuwd wat jullie te zien gaan krijgen. Maar vandaag nog een "gewone" dag. Jenny en ik gaan fietsen in Schoorl. Dus zullen we elkaar niet veel spreken vandaag. Heel veel plezier! Voorzichtig en
    Geniet ervan. Dikke kus mama/oma/Thea

Rebecca

Update 2018: Inmiddels houd ik op deze pagina een dagboek bij over al onze rondreizen. Vorig jaar Marokko en dit jaar Zuid-Korea. Wij zijn dit jaar voor het eerst met ons gezin naar Thailand. Een prachtig land waar ik 3 jaar eerder al eens was met ons zoontje. Wij hebben deze ervaring nooit vergeten en willen we dis graag delen met papa en Noé. Uiteraard lijkt het ons leuk andere ook aan te steken en daarom laten we jullie gezellig mee lezen met onze rondreis van 2014. We zullen van Bangkok naar Chiang Mai reizen met de nachttrein en weer terug met het vliegtuig. Vanuit daar naar Pattaya en dan naar Krabi om vervolgens een paar daagjes te relaxen op Koh phi phi. Lees mee, leef mee, met deze (hopelijk) onvergetelijke reis! ❤️

Actief sinds 24 Juli 2014