Dag 21 - Essaouira -> Casablanca - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 21 - Essaouira -> Casablanca - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 21 - Essaouira -> Casablanca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

18 Augustus 2017 | Marokko, Casablanca

Vanochtend schrokken we om 9:30 wakker. Heerlijk geslapen in een heerlijk schoon bed met een goed matras.

We wilde vroeg naar Casablanca vertrekken dus haastte we ons met aankleden en zaten we 10:00 beneden aan het ontbijt dat we gistermiddag na het inchecken hadden bij geboekt voor een vriendenprijsje (60 dirham voor alle vier).
Het ontbijt was heerlijk en buiten, in het zonnetje met een verkoelend zee briesje hebben we echt even genoten van ons laatste ontbijtje hier in Marokko.

Rond 11:00 reden we weg, het zou ongeveer 3 uur rijden zijn maar in de praktijk bleken dit ruim 4 uur.
Om 15:05 kwamen we aan bij het adres dat booking aangaf voor ons appartement.
Ik mailde de eigenaar (meestal is dat de snelste manier van communiceren) dat we geen huisnummer konden vinden en of hij ons kon helpen. Ondertussen zocht Pascal aan de ene kant verder en stak ik de weg over om aan de andere kant te zoeken. We hadden al geprobeerd te bellen maar kregen een Frans bandje... helaas opnieuw konden we dit niet verstaan. Misschien had ik geen belminuten meer?

Bij een boekenwinkel binnen gaf de kaart aan exact op de juiste locatie te zijn en vroeg ik binnen of zij wisten waar "appart 2 mars" was. Een meisje, die klant was, sprak goed Engels en vertelde me dat alle appartementen hier in de buurt "2 mars" heten. Dat was een beetje de naam van deze buurt. Ze vroeg of we geen huisnummer hadden of telefoonnummer?
Nadat ik belde en haar het bandje liet horen vertelde ze dat het het aan gaf "tijdelijk niet bereikbaar" te zijn.
Ik liet haar de foto's zien, 1 specifiek met uitzicht vanaf het balkon op een bepaalde winkel en vroeg of ze het herkende.
Ze verwees me 100 meter verderop naar de winkel en inderdaad aan de overkant was één balkon met hetzelfde bruin/geel glazen paneel dus zocht ik naar de ingang van dat appartementen complex.

Deze bleek aan de zijkant te zitten en voor de deur zaten twee Marokkaanse jongens op een stoel wat te kletsen en met hun telefoon te spelen. Ik vroeg ze of ze het appartement kende. Zij waren helaas ook niet bekend omdat ze zelf hier ook alleen maar voor één nachtje een appartement hadden gehuurd via airbnb.
Maar behulpzaam als de ene was wilde hij wel mee helpen zoeken. Ik liet de foto's zien en hij liep mee terwijl ik naar het balkon aan de straatkant wees, dit stond op de foto.
Hij zei dat hij daar met zijn familie in dat appartement zat en vroeg de rest van de foto's te zien.
We zijn naar boven gegaan en met mijn telefoon is hij door het huis heen gelopen om te vergelijken. De meeste klopte, een enkele niet.
We dachten beide nog even dat de eigenaar waarschijnlijk meerdere appartementen had en gewoon een aantal verschillende foto's op de site had gezet.

Ondertussen had ik opnieuw gemaild maar nog steeds geen reactie. Ook hebben we nog een aantal keer met zijn en mijn telefoon geprobeerd te bellen.
Ik heb aangebeld bij het appartement naast dat wat zij gehuurd hadden, daar bleek een oud vrouwtje te wonen. Ze wist van niets en een glimp naar binnen bewees dat haar inrichting totaal anders was als die van de foto's.

De jongen nam me mee naar de conciërge van het complex en heeft hem de situatie uitgelegd. Hij heeft de eigenaar gebeld, die wist van niets en had (behalve aan die Marokkaans familie) geen appartementen verhuurd voor vanavond. Uiteraard de datum 3 dubbel gecheckt, misschien was ik zelf in de war? Ook hebben we de telefoonnummers vergeleken maar die bleken ook totaal anders en onbekend bij de conciërge.
Nu begonnen ik toch wel een beetje te zweten en heb ik Pascal gevraagd ook met de auto en kinderen daarheen te komen.
Inmiddels was er ook een meisje uit de familie bijgekomen die goed Engels sprak, zij was ontzettend behulpzaam en heeft echt heel erg haar best gedaan om mee te zoeken naar de oplossing.

Uiteindelijk na alle telefoontjes te hebben afgerond, nog steeds geen contact te krijgen zowel via mail als via de telefoon heb ik na 2 uur wachtten en zoeken om 17:00 contact gezocht met booking.
Nadat er een medewerker na een kwartier muziek luisteren eindelijk aan de telefoon kwam vreesde ik voor mijn belminuten en heb ik de situatie kort maar duidelijk uitgelegd. Ze was erg meelevend en vertelde de procedure. Zij was verplicht de eigenaar van het account waar we geboekt hadden een mail te sturen en te bellen en hem een half uur de tijd te geven om te kunnen reageren. Daarna zou zij me terug bellen. Ondertussen mochten we zelf naar een alternatief zoeken of kon zij dat doen.

Het meisje had ondertussen ook gepraat met haar oom en die wist nog wel iemand die iemand kende die hier in de buurt een appartement had. Hij werd gebeld en Pascal liep mee om het te bezichtigen. Het was een prima appartement op loopafstand van de andere locatie dus vroegen we naar de prijs. Ik had ondertussen op airbnb ook rondgekeken en daar zouden we voor €40 klaar zijn met een hele eigen woning in de buurt. Deze meneer vroeg 900 dirham en wilde niet lager gaan.
Zowel de oom als het meisje werden kwaad, en voor wat Pascal er van begreep, vonden ze het echt schandalig dat hij "misbruik" wilde maken van deze situatie. Een gezin met kinderen, geen plek om te overnachten en dan dus een belachelijke prijs vragen. De man gooide zijn hand in de lucht en leerde hem de rug toe. Het meisje probeerde nog wat met de prijs te doen maar tevergeefs zijn ze met zijn alle terug gekomen zonder sleutel. Ze stonden totaal achter ons, ze vroegen of ze nog iets konden doen. We moesten toch wachtten op een telefoontje dus bedankte ze hartelijk en zijn naar een terrasje gelopen om even wat te drinken.

Om 17:45 werd ik terug gebeld door booking.com met de mededeling dat de eigenaar niet gereageerd had en of we al wat anders hadden. Nee dus, ze zou voor ons gaan kijken voor een alternatief in de buurt en ik zou een mail ontvangen. Weer tien minuten later werd ik gebeld dat ze iets hadden. Het was duurder (dat klopt, wij hadden een aantal dagen terug de goedkoopste plek gereserveerd) en ze zou vragen aan haar supervisor of het verschil kon worden betaald. Uiteindelijk was dat appartement snel weg en vond ik zelf een mooi hotel dat op dat moment nog maar 800meter bij ons vandaan was. Ze belde opnieuw en kreeg toestemming dus hebben we dat geboekt. Om 18:30 zaten we dan eindelijk in onze heerlijk schone, ruime, moderne kamer met airco en een super kingsize bed. Één probleempje, 3 bedden ipv 4 en ondanks dat het bed idd kingsize was zagen we het niet zo zitten met één van onze twee wiebelkontjes in bed te liggen. Een extra bed hadden ze niet maar een extra deken en kussen wel. De hotel eigenaar verontschuldigde zich wel 10x en er stond inderdaad bij hem duidelijk dat het drie persoons familiekamers waren. Wij hadden echt voor 4 personen gezocht en geboekt.
Het maakte allemaal niet meer uit, we warme niet van plan om na een autorit van ruim 4 uur en nog eens 3,5 uur wachtten weer verder te gaan dus hebben we het geaccepteerd.

Uiteindelijk maakte de kinderen zelfs ruzie om wie er dan op het kleine bankje mocht slapen, leukkkk met je voeten buiten bord!
We zijn naar de MC donalds gelopen om de hoek om daar wat te eten, de kinderen hadden ook veel geduld moeten hebben en hebben hier ook niet om gevraagd. Toch nog een beetje een leuke afsluiter voor ze!

Uiteindelijk liepen we om 20:00 terug, ben ik de bagage, die we dus helaas niet hebben kunnen wassen, gaan sorteren en zijn we om 22:00 gaan slapen. 4:00 zou de wekker gaan...

Welterusten!



  • 19 Augustus 2017 - 22:08

    Saskia:

    Zo luitjes, op de valreep weer effe zweten. Gelukkig toch weer onderdak gevonden. Wat een lieve kids met zoveel geduld!
    Ik ga jullie verhalen missen. X

  • 20 Augustus 2017 - 07:47

    Thea:

    Gewoon gisteren niet jullie verhaal gelezen. Maar ik zal de verhalen ook gaan missen. Het was gisteren toch een ander dagje met een kind smorgens vroeg al om mij heen.
    Nu ga ik jullie laatste verslag lezen. Fijn dat jullie in dit mooie hotel mochten. Hebben de kinderen of degene die op de grond moest nog lekker geslapen?
    Ze zullen ook wel blij zijn om thuis te komen. Alhoewel ik vrees dat er dan weer veel emoties losbarsten omtrent opa. Ik vond het ook best moeilijk toen hij mij zo aankeek vanaf de vensterbank. Xxxx lieverds ik hou van jullie xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Update 2018: Inmiddels houd ik op deze pagina een dagboek bij over al onze rondreizen. Vorig jaar Marokko en dit jaar Zuid-Korea. Wij zijn dit jaar voor het eerst met ons gezin naar Thailand. Een prachtig land waar ik 3 jaar eerder al eens was met ons zoontje. Wij hebben deze ervaring nooit vergeten en willen we dis graag delen met papa en Noé. Uiteraard lijkt het ons leuk andere ook aan te steken en daarom laten we jullie gezellig mee lezen met onze rondreis van 2014. We zullen van Bangkok naar Chiang Mai reizen met de nachttrein en weer terug met het vliegtuig. Vanuit daar naar Pattaya en dan naar Krabi om vervolgens een paar daagjes te relaxen op Koh phi phi. Lees mee, leef mee, met deze (hopelijk) onvergetelijke reis! ❤️

Actief sinds 24 Juli 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 29958

Voorgaande reizen:

28 April 2022 - 07 Mei 2022

Belgrado met de kinderen!

01 Augustus 2021 - 19 Augustus 2021

Bodhi zijn eerste vliegreis - 2021

23 Juli 2018 - 14 Augustus 2018

Zuid-Korea - Juli/Augustus 2018

29 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis Marokko 2017

23 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Thailand 2014

Landen bezocht: