Dag 15 - Krabi - Reisverslag uit Ban Na Hua Non, Thailand van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 15 - Krabi - Reisverslag uit Ban Na Hua Non, Thailand van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 15 - Krabi

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

07 Augustus 2014 | Thailand, Ban Na Hua Non

Vandaag ging de wekker gelukkig niet voor niets! Eerst lekker ontbeten en om 08:20 arriveerde er een mini busje op het terrein en hebben we ons naar de ingang begeven. Een slecht Engels sprekende man kwam duidelijk mensen ophalen maar wist niet hoe en wat. Toen we de voucher lieten zien met daarop de naam van de tour wist hij helemaal van niets. Hij had het maar over "island tour", maar dat was ook het enige Engels wat hij sprak en niet wat wij geboekt hadden. Na wat heen en weer gebel door hem en ons met het reisbureau en de telefoon doorgeven, bleek dat we dan toch maar met hem mee moesten gaan. Erg veel vertrouwen hadden we er niet in maar goed, we laten het maar over ons heen komen.

We reden weg en kregen nog een foldertje in onze handen geduwd met wat we gingen doen. Dat kwam inderdaad aardig overeen met wat wij in Nederland bij GreenWoodTravel, die dit dus uitbesteed, hadden geboekt. Tien minuten later stapte dan toch de Engels sprekende gids in. Nou ja.... Engels sprekend... Niet echt verstaanbaar voor de meeste en ze heeft amper wat gezegd maar -ze was er. Dat was belofte één van de excursie.
We hebben hierna nog meer gasten in drie verschillende hotels opgehaald en na een rondje van ongeveer een half uurtje konden we op weg. Het was ongeveer ander half uur rijden, een beste rit dus waarin ons een kort onverstaanbaar stukje werd verteld door de gids en later bleek, ook het enige dat ons de hele excursie zou worden verteld.
We arriveerde bij een pier waar we op een longtail boot zijn gestapt en daarmee hebben we ongeveer 40 minuten gevaren naar "James bond Island". We mochten hier 40 minuutjes rond lopen, het is er prachtig maar zoals veel van de mooie dingen in Thailand, heel erg toeristisch. Er kwamen boten vol aan en iedereen moest dezelfde trap op en af en op die manier kon je het eiland rond. Er waren mooie grotten en kalksteen rotsen. Een strandje en aan de andere kant van het eiland een klein marktje waar ze maar al te graag wat toeristen ontvangen.
Echt veel tijd om te kijken hadden we niet en op het moment dat we terug wilde "klimmen" naar de boot begon het ook flink te regenen. We waren toch al nat door de golven op de heen weg dus heel erg was het niet.
Omdat de zee gelijk vrij diep is moesten we over de rand van de boot vanaf het strand klimmend terug naar je eigen plekje. Devinho is gek op Bassie en Adriaan en zou wel even laten zien dat hij ook een acrobaat is. Noé vond het een beetje eng en dus is zij er voorin getild en werd ze "doorgegeven", elke keer over een bankje getild, door de mensen die al zaten. We hadden gelukkig wel een leuk groepje maar ook dat was raar. Verdeeld over twee busjes, maar wel in één boot, maar de ene groep (gemixt in beide busjes) hadden nog kanoën erbij, een aantal andere en wij hadden dat niet.

Vanaf hier zijn we verder gevaren naar de kano's die ergens anders op zee vlakbij hele mooie grotten uitvaren, hier moesten wij dus 40 minuten wachtten op de andere groep die dit wel had bijgeboekt. We konden kiezen, of in de boot blijven, of op een drijvend platform met stoeltjes wachtten. We zijn maar in de boot gebleven. Zwemvesten aangelaten en lekker rond dobberen. Hij kon niet aanleggen want de bootjes varen er op en af.
Gelukkig heeft hij wel ook een rondje door en om de grotten gemaakt, erg mooi om te zien.

Na 40 minuten wachtten kwam de andere groep weer aan boord en zijn we verder gevaren naar een restaurantje op het water. Er is hier een heel dorp van huizen gebouwd op palen door zeezigeuners. Zij runnen hier ook een aantal restaurantjes. We zijn uitgestapt en werden in eerste instantie apart aan een tafel gezet. Er waren namelijk maar 4 tafels (van 6) gereserveerd voor onze groep en omdat wij de kinderen uit de boot moet hijsen kwamen we als laatste aan. Gezellig gezins uitje... Dus hebben ze uiteindelijk stoelen bij geschoven en konden we samen eten. Per tafel een soort fontein met Thaise noodle soep, gefrituurde vis bolletjes, rijst, gebakken ei en allerlei dingetjes voor bij de rijst. Onder andere kip cashew. Pascal heeft lekker gegeten, wij ook redelijk en toe kwamen er bootjes van ananas. Daar hebben de kinderen flink van gegeten en daarna nog even geplast. Ook hier hadden we maar 40 minuten (12:40 kwamen we aan en 13:20 vertrokken we weer) dus daarna weer hop hop naar de boot. Toen we weg vaarde en de kinderen mij vroegen waar we nu heen gingen noemde ik op wat we nog zouden doen, tenminste, wat in de omschrijving stond van de excursie die we hadden geboekt. Namelijk een moskee bezoeken, een Thaise school (keek Devinho erg naar uit), een tempel met liggende buddha en aapjes, watervallen en een national park bezoeken.
Op dat moment kwamen we er achter dat bij het zee zigeuner dorpje waar we net gegeten hadden, ook de moskee was (ik had helemaal een lange broek aan gedaan en doek mee om m'n haar te bedekken) en ook de school!! We hebben de gids daar niet gezien, ze heeft ons niets verteld en ook niet op de weg er naar toe waar we heen gingen of de weg gewezen. Alleen een wit a4tje kwam langs nadat we aan tafel waren gezet met daarop geschreven 13:20! Een wijzend vingertje er na en wijzend naar de boot.

Oke de moskee en de school dus gemist, heel erg jammer. We varen verder, nog 15 minuutjes en dan zijn we weer terug bij het busje. Met het busje zijn we naar de tempel gereden en daar hadden we een klein half uurtje. Dit was in principe ook wel voldoende, al waren de apen een leuke attractie voor vele. Ik ben er zelf niet zo weg van, die beestjes zijn gewoon wild en weten niet wat ze over komt als er een groep enthousiaste toeristen op hun af komt. Soms worden ze boos of maken ze ruzie met elkaar en dat gaat er best wild aan toe. Ook waren er kleintjes die nog bij de moeder aan de buik hingen. Leuk om even te zien maar verder niet zo als de rest allemaal willen aaien en achter ze aan lopen.
In de tempel, dit was ook een grot, was het prachtig. We zijn een stukje omhoog geklommen naar een andere buddha en hebben de liggende ook bekeken. Daarna hebben Devinho en Noé allebei van hun eigen geld (vrijwillige donatie) een kaarsje gebrand.
We hadden al geen tijd meer om naar boven te gaan, aan de andere kant van de grot was er namelijk nog een trap omhoog en zag het er erg mooi uit.
Vlakbij het mini busje was een nestje puppies, super schattig!

We zijn weer verder gereden met het busje en de chauffeur die dacht net zoveel talent te hebben voor het racen als Schumacher. We waren daar al eerder achter maar het leek steeds erger te worden. Na een half uur rijden kwamen we aan midden in de jungle, onderweg ook olifanten aan het werk gezien, bomen slepen enz. Erg mooi!
We zijn het park ingelopen en door de blubber richting trap. Halverwege de stijle en gladde trappen van steen begon het ineens keihard te regenen en hoe hoger we kwamen hoe erger het werd. Hier zouden we naar de watervallen gaan maar die hebben we dus uiteindelijk niet gezien omdat we terug zijn gelopen.
Er was nog een mevrouw uit ons groepje gevallen. Iedereen lacht mij altijd uit maar gelukkig hadden wij de rugzak met daarin dettol spray en (betadine) pleisters.
Daarna zijn we terug gelopen naar het busje en konden we droog en racend in 1:30 terug richting de hotels. Eerst uiteraard alle andere en daarna wij nog eens 20 minuten later.
De gids stapte ook onderweg al uit voor wij afgezet waren en zij ons niet eens gedag. Echt een rare excursie was dit, terwijl we zo enthousiast waren over die andere. De gene op de boot over de rivieren met een super leuke en aardige gids, behulpzaam, alles verteld en veel extra informatie en dingen uitgelegd. Als je iets wilde weten was ze altijd in de buurt enz. En ook bij de jungle trekking was de jongen die dit leidde heel erg enthousiast, grappig en behulpzaam. Ook hij vertelde veel en hielp met aankopen doen, de weg wijzen enz.

We waren blij dat we na ook nog eens flink te hebben omgereden naar het villa park, om 18:00 eindelijk terug waren.
Gelukkig mochten we de scooters nog even lenen om ergens wat te gaan eten. Op de voucher stond "toeslag 250 baht P.p". We hadden geen idee waarvoor (waarschijnlijk voor transfer dat ons hotel niet in centraal krabi lag) maar hebben dit niet hoeven te betalen. Hiervan zijn we lekker uit eten geweest bij de Italiaan :) nog even een ticket voor de boot morgen geprint in een internet cafeetje en om 20:00 lekker gedoucht en tanden gepoetst. De kindjes zijn gaan slapen en ik ga nu zelf ook. Inmiddels bijna 22:00. De foto's houden jullie tegoed, moet ik morgen even over zetten van de camera op m'n telefoon. Morgen ochtend ontbijten en op tijd een taxi regelen want we varen om 13:30 maar hebben geen idee of het 20 minuten of 3 uur rijden is naar de pier en hebben hiervoor nog niets geregeld. We weten inmiddels dat Krabi best groot is dus het kan alle kanten op. Welterusten allemaal!

• 07 Augustus 2014 - 17:10

Mir:

Jeetje mina wat een onderneming zo een dagje met excursies , gelukkig hebben jullie ook leuke dingen dus vandaag gezien
    wie weet kunnen jullie zo nog een keer een school bezoeken
    Slaap lekker en succes morgen xxx

• 07 Augustus 2014 - 18:33

Oma Thea:

Zo lieve schatten, dit was inderdaad een pittig ondernemend dagje. Nu jullie laatste echte paar rustdagen op het Phi Phi eiland. Tot 11 augustus dan moeten jullie daar uitchecken en weer met de boot Krabi vanwaar jullie rond 15.35 u met vliegtuig naar Bangkok hopen te vliegen. Daar zitten jullie dan nog 2 nachten in een hotel en de 13e worden jullie dan opgehaald om naar huis te vliegen. Helaas voor jullie vertrekken jullie dan middernacht. Geniet nog maar even want thuis begint de harde werkelijkheid weer.
    Dikke kus voor allemaal mama/oma XXXXXX