Dag 8 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 8

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

09 Augustus 2021 | Servië, Belgrado

We zijn hier alweer een week! Een week waarin we onze draai hebben gevonden in het kleine kamertje, alle personeelsleden van het hostel hebben leren kennen en bovenal de weg weten in de omgeving. Dit heeft zeker ook wel iets dat altijd maar moeten zoeken. We kennen de lekkerste bakkerijtjes, goedkoopste supermarkten, de drogisterij weten we te vinden, maar ook wat, welke kant op is en hoe het ov hier werkt.

Vandaag hebben we in de ochtend rustig aan gedaan. Na het ontbijt nog even met Bodhi in de tuin gespeeld en toen ben ik om 8:45 met Noé richting het tweedehands kleding winkeltje gelopen. We waren er even over 9en en gelukkig hadden ze zowel de jurk sks de tas nog. Ik heb ook nog 2 broeken gescoord voor één van de grote mannen. Super leuk hoe ze hier werken; op maandags zijn alle kledingstukken 300 dinar per stuk, dinsdags 250, woensdags 200, donderdags 150, vrijdags 100 en zaterdags dus 3 voor 100. Daarna beginnen ze maandag weer opnieuw met de "nieuwe" collectie.

We zijn weer terug gelopen naar het hostel en pas rond 11:30 weer richting de bus gaan lopen. Dit was een kwartier lopen maar dan hoefde we niet over te stappen. Je kunt hier in Servië een soort OV-Chipkaart kopen voor 250 dinar. Daar kun je dan geld op zetten en voor 89 dinar kun je 1,5 uur vrij reizen met het OV, zowel bus als tram. Maar controles zijn er hier nauwelijks. Het begin van de maand iets meer dan halverwege tot einde maand. De dame van het hostel raadde aan om een kaart te kopen voor 90 dinar op te zetten als saldo en dan bij een controle de kaart te overhandigen maar dus niet in te checken. Heel veel mensen hebben hier een abonnement maar ook vele reizen zwart. Wij hadden nog geen kaart dus zijn in de bus gestapt zoals we de andere keren ook hebben gedaan. Vaak gevraagd of we tickets bij de chauffeur konden kopen (150 p.p.) maar meestal mochten we gratis mee dus nu stapte we ook gewoon in. We moesten wel 25 minuten in de bus en jahoor controle. Ik zag haar de mensen naast Noé en mij controleren dus ik praatte Nederlands tegen Noé. Oh jee we krijgen controle, en nu dan? Ook sprak ik Pascal aan en vroeg of hij wist wat we moesten doen, maar omdat ze hoorde dat ik niet Servisch was sloeg ze Noé en mij over. Devinho zat alleen helemaal voor in de bus en was überhaupt niet gecontroleerd. Pascal kon zich er ook makkelijk uit lullen door te zeggen dat we geen ticket hadden gekregen (was de vorige keren dat we betaald hadden ook niet zo) en toen liep ze gelukkig door. Haha niks voor mij zo, maar gelukkig goed afgelopen! Na 11 haltes en 25 minuten in de bus kwamen we aan vlakbij de Chinese markt. Onderweg lopend er naar toe was er rook, veel rook. Er bleek een brand(je) te zijn in het dorre gras voor een flatgebouw. Het brandje werd steeds groter en we vroegen een jongen die stond te filmen of hij de brandweer al had gebeld. Ja, hij had ze net gesproken en dus was het wachten op de brandweer. Dat duurde iets langer dan we in Nederland gewend zijn. Na een minuut of 15 kwamen er een politie kijken die verder niets deed. We werden aangesproken door een Servische meneer. De brand was inmiddels behoorlijk uitgeslagen en kwam in de buurt van een gesloten kiosken. Hij waarschuwde dat er misschien wel gasflessen in de kiosk staan dus we beter meer afstand konden nemen. Dat deden we dus maar. Na 20-25 kwam eindelijk de brandweer die met scheppen het open vuur probeerde te doven. Er kwam ook een oude truck die het veldje op reed en met water ging blussen. Voor de mannen erg "leuk" om van een afstandje te zien hoe ze hier te werk gaan. Daarna zijn we verder gelopen en Kwamen we aan bij de markt, een gigantische grote markt met allemaal plastick, kleding en andere prullaria. Een soort bazaar als in Beverwijk. We hebben binnen en buiten de kraampjes bekeken maar het was niet veel bijzonders en allemaal heel duur dus na een uurtje hadden we alles wel gezien en hebben we bij de kiosk een "ov-chipkaart", een ijsje en water gekocht en de bus gepakt om ergens spontaan uit te stappen zodat we wat konden drinken ergens (daar in de buurt van de markt was helaas niets). De bussen stoppen hier standaard bij elke halte en er zit geen stopknop in. Hij stopte voor een groot winkelcentrum dus we besloten daar uit te stappen. Het was vandaag weer 36 graden dus behoorlijk warm als je in de zon loopt. De airco in het winkelcentrum was dus ook wel even fijn. Minder fijn is dat je hier nog overal mondkapjes moet dragen in winkels en ov, alhoewel lang niet iedereen het doet en je er dan ook niet op aangesproken wordt. In het winkelcentrum hebben we even rondgelopen en wat gedronken. Bodhi even uit de wagen en lekker lopen. Wat een zoet mannetje is het toch! We hebben daarna de bus weer gepakt en zijn uitgestapt bij de dichtstbijzijnde halte op 15 min. loopafstand. Daarna nog 2 haltes met de tram want Devinho had bedacht dat hij graag pannenkoeken wilde bakken voor het avond eten. We hadden nog eitjes dus meel en melk gekocht, kaas en spek en toen terug gelopen naar het hostel. Daar bleken de koekenpannen geen anti-aanbaklaag meer te hebben dus werden het meer scrumbled pannenkoeken. Devinho besloot dus nog even naar de winkel te gaan voor een nieuwe pan. Ik ben met hem meegegaan en voor 950 hadden we een goede koekenpan, Hier heeft hij overheerlijke pannenkoeken in gebakken. Voor Bodhi ook de eerste keer en die heeft ook gesmuld van zijn (zoutloze) naturel pannenkoek. Idis, de hond van het hostel, had ook lucht gekregen van die heerlijke pannenkoeken en vond Bodhi een makkelijke prooi dus ging braaf naast hem zitten. Iedere keer als Bodhi zijn hand uitstak nam hij een hapje en er viel uiteraard ook geregeld wat. Gister moesten we de vloer op onze knieën zelf schoonmaken, nu werd dat voor ons geregeld door Idis, heel fijn dus! Na het eten lekker gaan douchen want Bodhi ziet roetzwart 's avonds, straks hebben we nog wat lekkers wat we over hadden van gister. Allemaal kleine lekkernijen van het bakkertje waar we ook gebakjes hadden gehaald. We gaan gezellig de film afkijken die we gister zijn gestart. Morgen de e-scooter tour waarvoor Devinho onder andere zo hard gewerkt heeft de afgelopen maanden! Dan gaan we op een elektrische step 4 uur Touren naar/door Zemun. We hebben er zin in!

• 09 Augustus 2021 - 21:51

Mirjam :

Wat zijn we in Nl dan verwend he met onze brandweer helden ,alhoewel het me aan de andere kant ook wel weer meevalt qua tijd ,ze zullen vast niet in elke plaats een karzene hebben .
    Goed van die man .om julie te wijzen op evt opgeslagen gasflessen ,zal je maar gebeuren zeg !! Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben
    Heel veel plezier morgen met de e -scooters tour
    Maar doe vooral voorzichtig !
    Slaap lekker allemaal xx

• 10 Augustus 2021 - 06:54

Saskia :

Leuk verslag weer Rebecca!
    Groetjes x

• 10 Augustus 2021 - 07:55

Thea:

Dagelijks geniet ik van jullie verslag. Leuk om zo een stad en omgeving beter te leren kennen. Veel plezier vandaag op jullie tour. En doe voorzichtig.

• 10 Augustus 2021 - 09:54

Donald:

Ga zo door, de verslagen zijn erg leuk en leesbaar.
    Heel veel plezier verder !!!