Dag 10 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 10

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

11 Augustus 2021 | Servië, Belgrado

Wauw, wat is het hard gegaan. We zijn alweer over de helft van onze vakantie en het is hier zoooo fijn! Zo fijn zelfs dat we al met elkaar grappen over een huis en emigreren. Vriendelijke mensen, spreken goed engels, betaalbaar, zacht klimaat... Wat wil je nog meer? Nou ja... je familie en vrienden dichtbij... Dus tja voor mij waarschijnlijk een no-go, maar het is toch wel leuk om erover te fantaseren. Het is natuurlijk maar 2 uurtjes vliegen en er vertrekt volgens mij dagelijks wel een easyJet of andere low budget aanbieder. Erg duurzaam is dat dan weer niet.... Nou ja het zegt kortweg dat we het heel leuk hebben hier!

Vandaag werden we niet zo lekker wakker, tenminste; Pascal en ik. Bodhi had, in tegenstelling tot gisteren, een hele slechte nacht en heeft veel gehuild. Was ook erg onrustig in zijn slaap. Veel draaien.. We kunnen onze vinger er helaas niet op leggen wat het maakt dat hij goed of slecht slaapt. Veel overdag slapen, veel prikkels, de cafeïne die ik drink (thuis decafé). Maar het is geen patroon dus helaas kunnen we er weinig aan veranderen.

Om 7 uur zijn we er allemaal maar uit gegaan en hebben de kinderen brood, koffie en smoothies gehaald. Ik heb voor Bodhi geiten yoghurt met vers fruit klaar gemaakt en ondertussen waren de kinderen terug en hebben we heerlijk ontbeten in de tuin. Daarna nog even naar de kamer geweest om wat voor ons zelf te doen. Ik heb bijvoorbeeld uitgezocht hoe en waar we een antigeen test kunnen doen en hoe dat hier werkt. De gids van gister had een tip voor een goedkoop laboratorium dus die heb ik even opgezocht en gemaild. We kunnen er zonder afspraak terecht en dit kost omgerekend €12-, dus dat is een stuk goedkoper dan de andere op het vliegveld.

Om 09:30 zijn we richting het Kalemegdan park gelopen. Dat is een gigantisch park hier 15 minuten vandaan. Daar waar ook het fort is, en de dierentuin. We gingen dit keer heen voor het martel museum. Allemaal attributen met uitleg en plaatjes hoe en wanneer het werd gebruikt in de middeleeuwen. De kinderen en Pascal wilde hier heel graag naar toe en ik vond het ook erg interessant, alhoewel ik af en toe misselijk werd als ik las hoe het gebruikt werd en dat voornamelijk vrouwen het slachtoffer van de martelingen waren.

Na het museum (300 dinar p.p. = €2,60) zijn we naar de ingang van het park gelopen. Daar gaat een treintje (150 dinar p.p. = €1,30) die een groot deel van het park rondgaat. Zo zie je toch net wat meer en zonder al teveel inspanning. We lopen (klimmen) hier gemiddeld tussen de 10 en 12 en kilometer per dag. Stappendoel wordt dagelijks bereikt in ieder geval :)
Vandaag ook weer 35 graden en de komende dagen ziet het er een beetje hetzelfde uit.
Bodhi vond het treintje overigens helemaal fantastisch. Hij keek zijn ogen uit en hield zich goed vast, zo schattig.

Na de rit zijn we het centrum in gelopen. Het park is slechts gescheiden door een weg van het centrum dus dat was lekker dichtbij. We hebben even geplast in het winkelcentrum (op elke verdieping super schone, gratis, openbare toiletten).
We zagen een leuke kleding winkel op dezelfde verdieping en hebben daar een leuk jurkje voor Noé haar eerste schooldag gescoord.

Daarna zijn we weer gaan lunchen bij het binnenplaatsje. Gezellig en betaalbaar. Dit keer waren we €16-, kwijt met zijn 5en. De kinderen en ik 2 broodjes, en Pascal en Bodhi 1. Ook nog 4 drankjes erbij.
Onder het jurkje is wel een topje nodig dus zijn we nog even naar de Zara geweest om te kijken of ze die daar hadden. Gelukkig geslaagd. Helaas geen bijpassende betaalbare schoenen gevonden. Wel hele leuke laarsjes met een hakje gezien maar die waren €30 en dat heeft ze zelf ook niet meer. We zoeken gewoon nog even verder... En dan maar hopen dat het in de koffer past, haha!

Het was inmiddels 15:55 en toen zijn we terug gelopen richting de supermarkt en hostel waar we 16:35 aankwamen.
Devinho heeft eerst zelf bananenpudding gemaakt zodat dat nog even kon afkoelen en we dat als toetje konden eten.

Aan de overkant zit een lokale eetgelegenheid waar ze in het hostel een folder van hebben. We hebben dus allemaal een complete maaltijd uitgezocht en Devinho heeft deze opgehaald. Per maaltijd (keuze uit 20+ maaltijden) betaal je 450 dinar (=€4-,). Je krijgt hiervoor een soepje, een broodje, aardappelpuree of frietjes, een bakje sla en een stukje vlees. We hebben allemaal heerlijk gegeten, in de tuin met weer nieuw gezelschap. Maar ook met Bodhi zijn grote, Braziliaanse vriend Marcell.
Engelen geduld heeft hij met hem en al zwaait Bodhi 100x, hij zwaait 100x terug. Ook had Bodhi weer sjans met de meiden. Ze vinden hem allemaal zo schattig. Het is genieten andere zo te zien stralen als ze naar Bodhi kijken, met hem communiceren of spelen.

Na het eten lekker uitgebuikt in de tuin en na dit verslag gaan we met zijn viertjes film kijken. Bodhi ligt al lekker te slapen.

Tot morgen!

• 11 Augustus 2021 - 20:31

Saskia :

Natuurlijk vinden ze Bodhi allemaal schattig

• 12 Augustus 2021 - 09:29

Donald:

HALLO !!!!! Van een eventueel vertrek wil ik niks weten !!!!!

• 12 Augustus 2021 - 09:40

Mirjam:

Wat maken jullie toch heerlijke avonturen mee
    En wie weet op jullie oude dag dat jullie nog eens die kant op kunnen verhuizen
    De tijdvliegt en de laaste week van jullie vakantie volgende week