Dag 4 - Fès -> Chefchaouan - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 4 - Fès -> Chefchaouan - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Fès -> Chefchaouan

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

01 Augustus 2017 | Marokko, Chefchaouene

Daar ben ik weer!
En hoe... een lange reis dag vandaag.
Vanmorgen rond 8:00 wakker geworden na een gebroken nacht. We dachten een heerlijk bed te hebben maar deze waren zo doorgezakt dat de veren in je lichaam prikte. Maar goed, zoiets is nooit zo erg als je weet dat het maar voor één nachtje is.
Net zoals de kakkerlakken trouwens. Ze rende vanmorgen zo over de muur en grond heen (gelukkig zag ik het pas vanmorgen). Brrr wat ben ik bang voor die beesten. Ze zijn serieus razendsnel en vanwege hun angst voor ons (ja ik weet het ze zijn banger voor ons dan ik voor hun) hebben ze geen coördinatie meer en rennen ze heel hard heen en weer.
Ze hebben overeenkomsten met duiven. Die haat ik ook.

Oké nu iets positiefs, want we gaan zeker niet klagen! Een onwijs lekker ontbijt met traditioneel pannekoekje (MSemmen), vers stokbrood, smeerkaasjes en weer een gebakken eitje.

Gister avond was er iemand in de ryad geweest die wat informatie gaf over Marokko. We vertelde dat we niets wilde plannen maar per dag wilde kijken hoe en wat, maar dat we zeker wel naar de woestijn wilde gaan.
De beste man bood ons 3 overnachtingen voor een geweldige prijs van €540-, dit was dan ook echt inclusief alles qua ontbijt, diner, gids, kamelen tocht enz.
We vertelde dat dat echt ver buiten ons budget was en hij vroeg ons om een bod terug. We hebben hem toen bedankt omdat ons budget niet eens in de buurt komt van zijn prijs.
Hij deed een laatste bod van €350 die we ook hadden afgeslagen.

S'avonds en vanmorgen nog eens flink over gepraat en gezocht op internet wat het ons zou kosten als je het zelf zou regelen. We kunnen veel op eigen houtje, maar de woestijn in gaan zonder gids is geen goed idee. Een kamelen tocht schijnt zo al €30/40 per persoon te kosten en dan heb je gewoon "een ritje" en verder geen overnachtingen.
Na wat overleg en kijken waar we kunnen besparen op het budget hebben we besloten nog 1 tegenbod te doen van €300. Dat is €100 per dag/nacht. Het is inclusief eten en bij de 2 hotels zit een zwembad, we laten de auto 3 dagen staan dus besparen brandstof enz.
Vanmorgen zagen we meneer Abdul Youssef weer in de ryad en als we onze mond dicht houden tegenover andere toeristen dat we het voor deze prijs krijgen en goeie recensies willen achter laten op tripadvisor en in zijn Whatsapp wilde hij akkoord gaan.
We laten hem een dag van te voren weten wanneer we daar willen aankomen en dan regelt hij alles verder.
Een mooi vooruitzicht dus!
Dag 1 hotel met zwembad in Merzouga
Dag 2 trektocht met dromedaris en 's nachts in een nomaden tent slapen
Dag 3 hotel met zwembad in Wharzazatte (of zoiets :))

Na dit allemaal geregeld te hebben moest Pascal even bijkomen van het zoete ontbijt en zijn we rond 11:00 gaan pinnen en de spullen naar de auto brengen. Onderweg in de medina krijgt Devinho weer het ene na het andere compliment. Hij kocht het voor "zichzelf" maar vind dit wel een hele leuke bijkomstigheid.
Welkom in Marokko. Wat fijn dat je voor ons land kiest, het een kans geeft. Wat een eer dat je onze traditionele kleding draagt. Allah zal je zegenen. En gewoon heel vaak een duimpje omhoog, een schouderklopje of lokalen die zwaaien.

Om 11:30 zijn we gaan rijden. Het eerste stuk tot 13:15 heb ik gereden. Eigenlijk reden we vanuit Fès direct de bergen in. Eenmaal in een berg dorpje aangekomen met een paar fruit kraampjes en twee tafeltjes met storen buiten zijn we gestopt en hebben we een heerlijk kopje oploskoffie, alles is beter dan niets in dit geval, en wat broodjes besteld. Totaal 25 dirham (€2,50) met gratis uitzicht over de bergen.
Na een kwartiertje weer verder gereden, Pascal heeft het stuur overgenomen.
Na een lange rit waarvan we hoopte dat we op de goeie weg waren belanden we ergens midden in de bergen waar de weg ineens was afgebrokkeld en we dus niet langs konden. Enige mogelijkheid, achteruit terug naar een breder stuk om te draaien.
Het klinkt verder niet zo spannend, maar geloof me, een weg, van nog geen 3 meter breed, hoog boven een afgrond zonder vangrail is leuk zolang alles voorspoedig gaat. Je vooruit kunt rijden en geen tegenliggers op de smalle stukken tegen komt. Anders is het best intensief rijden omdat je constant gespannen en alert bent.

Mijn internet bundel was helaas ook op en onze ingebouwde auto navigatie kende de plaatsnaam niet. Laatste redmiddel de offline kaart die ik gedownload had in Sygic. Gelukkig dacht ik in mei, toen mijn vakantiegeld er was, goh laat ik die app kopen/upgraden. Er was een aanbieding van €40 nu tijdelijk €20. Eenmalig. Blij dat ik dat gedaan had want met het knopje "onverharde wegen" (waar we al uren
met angst op een lekke band op reden) die we uit konden zetten zaten we na 45 minuten weer op een geasfalteerde weg. Nog wel smal en midden in de bergen maar het leek, op de haarspeld bochten na, iedere 10 kilometer beter te worden qua weg kwaliteit.

Toen we nog een uurtje verwijderd waren zijn we om 17:30 even voor een half uurtje gestopt bij een weg restaurant. Een pizza eten, wat drinken en even gefacetimed met oma Thea :)

Uiteindelijk bereikte we om 19:00 Chefchaoun waar we die ochtend (weer) een ryad hadden geboekt.
Super mooi en traditioneel allemaal, nadeel; midden in de medina, en inmiddels hebben we er 3 gezien en deze 4 is wel de ergste qua toerisme, smalle straatjes en drukte.
We moesten voor 20:00 inchecken en gelukkig arriveerde we om 19:44 na 3 kwartier zoeken, klimmen en slepen met de koffers bij de juiste ryad waar we gastvrij werden ontvangen. Dit keer zonder munt thee en helaas was er ook wat mis in de communicatie tussen booking en de accomodatie.
Er stond bij het boeken 3 grote 2-persoons bedden, welke toen we aankwamen, gekrompen leken te zijn naar 1 2 persoons en een smalle 1 persoons.
Ik liet het zien in de app aan de meneer, maar ja, Engels spreken en Nederlands lezen blijkt lastig. Ook Arabisch lezen was voor mij net iets te hoog gegrepen toen hij zijn kant van de booking app probeerde te laten zien. Afijn, dit was wat we geboekt hadden dus hebben we met een glimlach geaccepteerd en een extra kussen en handdoek gekregen.
De kindjes liggen nu dus heerlijk dicht tegen elkaar aan te slapen in een 1-persoons bedje met een waaiertje die we met zijn drieën delen. Één en al liefde hier in Marokko binnen gezin Grooters.

Wat hebben de kinderen het trouwens voortreffelijk gedaan de lange autorit van 11:30-19:00, wat een rit van 2,5 uur zou moeten zijn werd er één van bijna 7 uur. Geen ruzie, veel geklets, gelach, gelezen, een spelletje, chippie, flesje water enz. Ze zijn hun tijd geweldig doorgekomen.

We gaan heerlijk slapen in ons knusse stulpje, hopelijk zonder extra logees vannacht. Welterusten allemaal!

  • 01 Augustus 2017 - 22:45

    Thea:

    Na jullie avonturen vandaag wil ik er maar niet teveel over nadenken' want dan slaap ik niet meer. Ik hoop nog steeds dat jullie geweldig genieten want dit verdienen jullie zo na alle drukte en verdriet van de afgelopen maanden. En juist omdat ik zoveel van jullie hou gun ik jullie het allermooste. Toch zal ik blij zijn als jullie weer veilig thuis zijn ook al weet ik dat hier ook altijd wat kan gebeuren. Maar ik ben elke dag blij als ik weer wat gehoord heb van jullie. Het zal de komende dagen wel moeilijker worden dus daar hou ik rekening mee. De woestijn zal prachtig zijn. Geniet ervan en maak maar veel mooie foto's. Liefs mama/Thea/oma

  • 02 Augustus 2017 - 09:15

    Donald:

    Wat leuk om jullie reis mee te beleven.
    Iedere ochtend lees ik met veel plezier het verslag.

    Goede reis verder,
    Donald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Update 2018: Inmiddels houd ik op deze pagina een dagboek bij over al onze rondreizen. Vorig jaar Marokko en dit jaar Zuid-Korea. Wij zijn dit jaar voor het eerst met ons gezin naar Thailand. Een prachtig land waar ik 3 jaar eerder al eens was met ons zoontje. Wij hebben deze ervaring nooit vergeten en willen we dis graag delen met papa en Noé. Uiteraard lijkt het ons leuk andere ook aan te steken en daarom laten we jullie gezellig mee lezen met onze rondreis van 2014. We zullen van Bangkok naar Chiang Mai reizen met de nachttrein en weer terug met het vliegtuig. Vanuit daar naar Pattaya en dan naar Krabi om vervolgens een paar daagjes te relaxen op Koh phi phi. Lees mee, leef mee, met deze (hopelijk) onvergetelijke reis! ❤️

Actief sinds 24 Juli 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 29578

Voorgaande reizen:

28 April 2022 - 07 Mei 2022

Belgrado met de kinderen!

01 Augustus 2021 - 19 Augustus 2021

Bodhi zijn eerste vliegreis - 2021

23 Juli 2018 - 14 Augustus 2018

Zuid-Korea - Juli/Augustus 2018

29 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Rondreis Marokko 2017

23 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Thailand 2014

Landen bezocht: