Dag 3 - Seoul -> Gapyeong - Reisverslag uit Gapyeong, Zuid-Korea van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 3 - Seoul -> Gapyeong - Reisverslag uit Gapyeong, Zuid-Korea van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 3 - Seoul -> Gapyeong

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

25 Juli 2018 | Zuid-Korea, Gapyeong

Hey daar!
Een heerlijk dagje achter de rug. Pascal en ik waren vannacht om 00:00 eerst klaarwakker om na lang proberen gelukkig een uur later (tenminste, ik) weer in slaap te vallen. Toch een beetje van slag dus, maar dat hebben we goed gemaakt in de ochtend toen we rond 09:00 wakker werden. Ik heb de kinderen nog laten liggen tot 09:30 maar omdat we voor 11:00 uit moesten checken toen toch ook maar wakker gemaakt.
Ingesmeerd, aangekleed en de koffers weer dicht om vervolgens uit te checken. Gelukkig mochten we de bagage even laten staan, want dat is best een gesleep. We hebben maar 2 koffers (21 en 14 kg) maar over die wiebelige steentjes rijdt dat toch niet zo fijn en met een rugzak door de warmte op zoek naar ontbijt ook niet. We hebben ontbijt gehaald bij de 7eleven, dat was onze favoriete winkel al in Thailand, en hier is deze ook weer veel te vinden. Helaas wel zonder de 10-tallen smaken tosti' s die ze in Thailand wel hebben. Alle combinaties zijn mogelijk, van ei en kaas tot spek, ham, jam of gemixt. Hier hadden ze 2 smaken maar bereiden doen ze in de magnetron in plaats van in het tosti ijzer.
Afijn, na een lekker broodje (voor Pascal, Noé en mij) en een wat minder lekker broodje (voor Devinho) zijn we lekker ergens koffie gaan drinken. Wat opvalt is dat het hier niet extreem goedkoop is, tenminste in de supermarkt en de koffie is ronduit duur. Wordt afkicken dus. Voor een latte betaal je warm ₩5500 (€4,20) en koud ₩6000 (€4,60). Een gewone zwarte americano is ongeveer ₩4000 (€3). Tijdens het ontbijt was een nog een groep agenten. Devinho heeft zoals bijna ieder jongetje wel iets met hulpdiensten dus toen hij gister al gelijk een brandweer, ambulance en politie auto had gezien was zijn dag al goed, maar zoveel agenten van zo dicht bij.... en ze zwaaide ook nog!

Na het ontbijt zijn we richting appartement gelopen en hebben we de koffers en rugzakken gehaald, we hadden immers een reis van 3,5 uur voor de boeg. Ik wilde eerst nog even langs het winkeltje waar ik gister 3 hele leuke jurkjes had gezien, helaas niet gekocht omdat ik niet mocht passen, maar later toch spijt. Helaas was deze dicht. Het was toen 11:45. We hebben nog 20 minuten gewacht in de hoop dat het open zou gaan om 12:00 of later, dat ze 5 minuutjes te laat zouden zijn maar tevergeefs. Hopelijk komen we hier nog terug en hangen ze er nog.
Op naar de metro, KoRail, na even zoeken de juiste gevonden en na 3 keer overstappen met wat hulp van vriendelijke Koreanen op statipn Gapyeong terecht gekomen. Tussen de stops zat Helaas veel tijd dus we waren inmiddels al 4:00 onderweg. De bus zou, volgens de tijd tabel in het bushokje (en een mede passagier en een buschauffeur) 16:30 komen. Maar na 15 bussen te zien stoppen en weer vertrekken was bus 55-35 nog steeds niet langs geweest en was het inmiddels 16:45 toch nog maar een keer ge-drie-dubbel-checkt. Te vroeg kon hij niet zijn weg gegaan, want we waren eventjes over 4 bij de bushalte. Helaas sprak ook dit (jonge) meisje niet meer dan een paar woordjes Engels. Woordjes als "no, change, taxi," en handgebaren maakte dat we begrepen dat we niet op de goede plek zaten. Ze riep hulp in en binnen no time waren er meerdere mensen met onze bestemming in de weer. Gelukkig kon ik deze via booking in de "lokale taal" laten zien. Voor nu een paar leuke tekeningetjes op een rij, voor hen veel duidelijkheid.

We werden een bus in gesleept en voor ₩4200 (€3,20) kwamen we met zijn vieren 15 bus minuten later uit op een busstation. De meneer, omroeper van het busstation, stond ons blijkbaar al op te wachtten want gebaarde naar een taxi en liet ons Zien waar we heen moesten. Met een koffer van 14kg op schoot werden we nog geen 4km later veilig afgezet op onze bestemming. De taxi kosten waren voor deze 10 minuten en 3.8km bedroegen ₩5800 (€4,45).
We waren aangekomen in een klein paradijsje.

Vrolijk gekleurde huisjes wachtten ons op, maar nog veel mooier was de glimlach van de meneer die op de veranda stond te wachtten en direct naar ons toe liep om ons te helpen. De kinderen kregen een hand en aai over hun bol, de koffer werd gepakt en een paar stappen later stonden we in onze eigen "studio". De koffer werd neergezet, de aircoaangezet en met een grote lach liep de meneer weer weg.
Een twee persoons bed, badkamer, keukentje met koelkast en 1 pitje, een tafel, klein bankje en 2 dunne matrasje met dekentje en kussen stonden er. Goedkoop is het niet (₩180000 = €137 voor twee nachten) maar de glimlach van de man is onbetaalbaar. Zo ook zijn service bleek een paar uurtjes later.
De kinderen vonden al snel een groot opblaas zwembad in de tuin en een trampoline, na een korte facetine sessie met oma zijn ze daar direct ingesprongen en hebben ze heerlijk een uur gezwommen.
Ondertussen zaten Pascal en ik op een schommslbankje en bekeken we de moestuin van de eigenaar.
Er zijn maar 4 mini huisjes, maar wat zijn ze leuk en schattig. Allen hebben een eigen bbq en voor ₩15000 Kun je deze gebruiken.

Om 18:30 kregen we wel een beetje trek, maar gezien we midden in de groene bergen zitten is hier weinig winkel of restaurant te bekennen. Na enig overleg hebben we de kinderen uit het zwembad geplukt en vroegen we de eigenaar een taxi te bellen. Taxi? Oh, i can bring you! Free! Ondanks dat deze man ook niet goed Engels spreekt doet hij erg zijn best en vroeg hij waar we heen wilden. Aangezien we hier 2 dagen zitten leek de supermarkt ons het beste. "Now?" Eh yes please. Nog geen minuut later zaten we in de auto en bracht hij ons naar een echte grote supermarkt.
We hebben daar maar pasta, gehaktballetjes, saus, melk, voldoende water, brood en beleg voor het ontbijt en een chipje gekocht zodst we voorlopig even vooruit kunnen. We wisten niet of hij zou wachtten, maar vinden het al lief dat hij ons bracht. Later bleek hij achter ons te lopen in de supermarkt en duwde hij zelfs het karretje terwijl wij de boodschappen er in gooide.
Bij de kassa rende hij vooruit, pakte een doosje (zoals mijn vader dat ook altijd voor me deed) en begon de boodschappen die de kassa juffrouw gescand had in te pakken voor ons. Hij tilde het doosje naar de auto en om 19:15 waren we weer terug. Pascal heeft gekookt en daarna hebben we nog even gechillt, heerlijk gedoucht onder de regen douche en we gaan nu lekker slapen. Morgen dagje rustig aan, beetje winkeltjes kijken en hier zwemmen voor de kinderen. Een zwembad is hier namelijk niet erg gebruikelijk dus maar even van genieten! Tot morgen maar weer!

• 25 Juli 2018 - 14:47

Saskia:

Wat fijn dat er zulke behulpzame mensen zijn die je ook nog tegenkom! Komt vast door jou glimlach, Rebecca☺️! Ik zou het erg lastig hebben met al die onzekerheden. Bedankt weer voor jullie verhaal! Groetjes Sas en Jos

• 25 Juli 2018 - 15:15

Mirjam:

Super weer om jullie verhalen weer te volgen
    ik print ze uit voor ( oma ) gerda
    Knuffel voor jullie 4 -tjes

• 25 Juli 2018 - 17:30

Yvonne:

Prachtig verhaal en wat een belevenis fijn dat we hier kunnen meegenieten van jullie avonturen.

• 26 Juli 2018 - 10:09

Thea:

Lieverds
    Zoals altijd heerlijk om jullie belevenissen te volgen.
    Ik hoop dat jullie veel mooie veilige avonturen mogen beleven.
    Heerlijk om ergens een paar dagen te blijven zodat je ook een beetje rust creeert ook voor de kinseren.
    Met die warmte al vermoeiend genoeg. Ik kijk uit naar jullie verhaal van vandaag.