Dag 7 - Seoul -> Andong - Reisverslag uit Andong, Zuid-Korea van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu Dag 7 - Seoul -> Andong - Reisverslag uit Andong, Zuid-Korea van Rebecca Kalbfleisch - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Seoul -> Andong

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

29 Juli 2018 | Zuid-Korea, Andong

Vanochtend was ik vroeg wakker. Om even over 5 deed ik mijn ogen open en eigenlijk heb ik daarna niet meer geslapen. Het bed was prima, alle matrassen zijn hard hier maar deze was redelijk oké, blijkbaar was ik genoeg uitgerust.

Ik heb tot 07:30 in bed gelegen en zag dat Devinho toen ook wakker werd. We hebben onze tanden gepoetst, aangekleed en zijn toen 10 minuten verderop lekkere koffie gaan halen voor Pascal en mij en een Salted Caramel en Banana milk voor Devinho en Noé. Er zat ontbijt bij dit hostel in, maar we hadden inmiddels geleerd dat je daar niet al teveel van kunt verwachtten dus was prioriteit 1 een bakkie lekkere koffie, daarna zien we wel verder!

Op de terug weg zagen we een dakloze meneer die we gister ook al twee keer eerder hadden gezien. Het viel me op dat ze hier niet bedelen andere mensen tot "last" zijn. Hij lag te slapen op een klein bankje, zowat dubbel gevouwen omdat zijn benen anders uitstaken. Ik keek Devinho aan en zei dat we even naar de 7eleven zouden gaan om een ontbijtje te kopen voor die meneer. In de winkel kozen we Cheese sandwiches en een kopje thee. We zijn terug gelopen naar de meneer die nog lag te slapen. Zachtjes overlegde we wat een handige plek zou zijn. Op de grond? Niet zo handig. Op de airco naast hem? Maar zou hij dan wel begrijpen dat het voor hem bedoeld was? Op het bankje bij hem? Beetje gevaarlijk die hete thee. Hij knipperde wat met zijn ogen... "excuse me sir..." stamelde ik. Hij sprong overeind ging zitten en Devinho gaf hem zijn ontbijt. "For you"... Er verscheen een glimlach van oor tot oor op zijn magere gezichtje. Thank you, thank you, thank you! We knikte en liepen weg. Hij riep nog Byeee en voor we de hoek om waren was hij al gulzig begonnen aan zijn ontbijtje. Devinho en ik keken elkaar tevreden aan. Dat hebben we goed gedaan, voor nog geen €2,50 iemand heel erg blij gemaakt. High five!

Terug bij het hostel waren Pascal en Noé inmiddels ook wakker. We hebben het drinken daar opgedronken en zijn daarna beneden gaan ontbijten. Er was geroosterd brood, pindakaas, chocopasta en jam, twee soorten cereals, Druiven en sinaasappelsap en melk. Oh ja, en niet te vergeten: oploskoffie.
We hebben ontbeten en daarna netjes onze eigen vaat afgewassen. Op de kamer de vuile handdoeken opgezocht en in de wasmand op de gang gegooid. Het lijkt wel een studentenhuis! Alhoewel ik daar nooit gewoond heb, kan ik me zo voorstellen dat het daar zo ook werkt, haha!

Tijdens het ontbijt hebben we even gekeken hoe lang we er over zouden doen als we in één keer richting Andong zouden gaan, daar zouden we morgen een overnachting hebben dus het kan ook in twee keer. Het bleek 4 uur reizen. Wel lang, maar dit keer liet google maps een route zien die ons wel aan stond. 5 minuten lopen, 15 minuten met de bus naar het station om vanaf daar 3:30 in de trein te zitten. We bekeken de hotels in de buurt van het station en alhoewel de prijzen helaas weer tegen vallen (last minute blijkt toch niet altijd goedkoper) vonden we wel een heel net en voor ons doen, behoorlijke luxe hotel op ongeveer 250 meter van het station. Ideaal!

Snel de koffers ingepakt en om 10:00 stonden we beneden klaar.We kregen heel erg lief net zoals bij aankomst een zakje met een briefje er aan met een bedankje. In het zakje zaten weer koekjes. Zo'n klein gebaar maar zo ontzettend leuk!! Ik heb nog snel de weg naar de bushalte gevraagd want die zou 10:15 komen. Gelukkig liepen we, dankzij de goede uitleg via -een soort van- google streetview, gelijk goed en waren we er 10:05. De bus kwam er een minuut later aan. Of een bus eerder of hij was te vroeg, maar voor ons heel fijn. De trein zou namelijk 10:33 vertrekken, en kaartjes kopen op station is wel een gepuzzel. De metro kaartjes snappen we inmiddels wel, maar de trein werkt toch wel anders.

Gelukkig waren we er 10:20 en dus hadden we nog 13 minuten, alsnog doorlopen en toen we ook nog bij een verkeerde automaat stonden kneep ik hem wel even, maar even voor half konden we bij een balie razendsnel onze kaartjes kopen bij een medewerker die goed engels sprak en gelijk vertelde naar welk perron we moesten. Gelukkig was die vlakbij dus waren we er 2 minuten voor de trein zou vertrekken. In alle rust en met onze eigen zitplaatsen konden we neerploffen om vervolgens 3:30 uur niets te doen. We hebben heerlijk muziek geluisterd, naar buiten gekeken en de kinderen hebben een spelletje op hun tablet gedaan.
De stoelen hadden veel beenruimte en konden zelfs ver naar achter. Heerlijk even chillen. Dit was dus geen vervelende reis zo!

Op het station aangekomen was het de straat recht tegenover het station en inderdaad maar 5-6 minuten lopen. Het was inmiddels 14:20 en we konden gelijk inchecken. 2x een twee persoons kamer. De kinderen mogen om de dag kiezen waar ze willen slapen. Noé was vandaag aan de beurt en vroeg of ze als-je-blieft met Devinho op een kamer mocht. We kregen twee kamers naast elkaar , de laatste en Ena laatste van de gang. Dit kon dus wel... Ze waren allebei dolblij. Super stoer een "eigen huisje".
We hebben de spullen even geïnstalleerd en zijn daarna een beetje de buurt gaan verkennen. Een levendige buurt met veel winkeltjes. Toch trekt het me niet heel erg aan. Allemaal voor ons niets zeggende restaurantjes die er aan de buitenkant allemaal een beetje armoedig uit zien. Verderop wel een leuk winkelstraatje met grote merknamen als Nike, Under Armour, QuickSilver enz. We hebben bij een patisserie, waar het heeeeeel druk was, even een broodje met worst en knoflook broodje gegeten. Er stonden nog zeker 15 andere in de rij en na een snelle scan had iedereen hetzelfde broodje op zijn dienblad liggen. Deze werd ook steeds bijgevuld vanuit de oven. Het leek een beetje op een bapao, zo bleek en zacht. Deze moest dus wel heel lekker zijn! Die hebben we er dus op de valreep ook nog bijgenomen en bleek inderdaad een goede keus. In tegenstelling tot het mierzoete knoflook brood. Haha, wat kun je gewend zijn aan dingen en ook snakken naar iets hartigs (terwijl ik op zich echt wel een zoet-freak ben!).

We zijn daarna nog even rond gaan lopen en vielen midden in een live optreden van een Koreaans groepje. Klonk best leuk, alhoewel de kinderen daar anders over dachten en dus het liefst snel verder liepen. Nog even bij onze favoriete winkel wat lekkers te drinken gehaald voor vanavond en een biertje. Tot nog toe alleen lokaal bier en om de vraag van Jos te beantwoorden; Het is te doen. Het is pils. Pascal drinkt in Nederland alleen speciaal bier. Van dubbel, tot trippel, bokbier, abdijbier van alle merken. Dit is gewoon normale pils, maar wel te drinken. Vandaag werd het een Leffe bruin. Iets bekends en lekker. Ze verkopen hier ook veel Hoegaarden en soms zelfs Heineken, maar ook dat is geen favoriet in Nederland dus hier koopt hij dat ook niet.

Inmiddels zijn we in de hotelkamer en hebben de kinderen hun "huisje" helemaal eigen gemaakt. Er lagen badjassen en we hebben heerlijk gedoucht. Een eigen computer en tv maakt het helemaal af. Wij gaan ook lekker douchen en dan een filmpje kijken. Morgen blijven we in Andong en slapen we 500 meter verder op :)
De dag erna is ook in Andong maar blijkt 2 uur hier vandaan. Is dus een grote stad denk ik, maar dan zien we wel weer een ander deel.

Fijne dag allemaal en tot morgen!

• 29 Juli 2018 - 17:33

Thea:

We hebben weer met veel plezier jullie verslag gelezen. Ik kijk er elke keer weer naar uit.
    Jullie slapen nu vast lekker. Wij gaan er ook vroeg in. Heel veel liefs. Donald en Mama

• 29 Juli 2018 - 20:15

Saskia:

Wat lief om een ontbijt te kopen, super! Ik kan mij voorstellen dat de kinderen het heerlijk vinden even onder de ouderlijke vleugels uit in een eigen huisje. Groet uit een zeer nat Engeland. X

• 31 Juli 2018 - 14:06

Nathalie:

lief van dat ontbijtje!!!
    En ook stiekem heel lekker dat jullie nu een nachtje met z'n tweetjes hebben. Quality time op vakantie is ook belangrijk ;)